Siswa demonstrasi: Kami masih ‘steady’
-
Sentul 19 Julai 010:32a.m | ‘Kami masih ‘steady’ selepas dibebaskan dari tahanan polis.Jawapan bersahaja tersebut dinyatakan oleh 7 mahasiswa yang ditangkap semasa demontrasi aman membantah pembunuhan muslim Selatan Thailand Jumaat lalu.
Sambil berjenaka mereka memaklumkan tidak takut atau fobia walaupun ditahan dan disoal-siasat oleh polis. Mereka mengakui ditengking dan diherdik oleh pihak polis.
Dalam pada itu, 3 mahasiswa yang masih ditahan polis telah dibebaskan di balai polis di sini.
Mohd Shafie Hasyim (UM), ‘Kechik’(KAMI) dan Lee Song Yong (DEMA) dibebaskan lewat jam 3 petang semalam.
Mereka yang dijanjikan akan dibebas pada pukul 10 pagi walaubagaimana pun didakwa tersalah dibawa ke mahkamah.
Polis dipercayai melengah-lengahkan masa penahanan sehingga ke pukul 3 petang dengan kesilapan tersebut.
Kumpulan mahasiswa yang terdiri daripada Gabungan Mahasiswa Islam Se Malaysia (GAMIS), Gerakan Demokratik Belia dan Pelajar Malaysia (DEMA, Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independen (KAMI) telah membuat sidang media pada pukul 10 pagi berhadapan Balai Polis Sentul.
Mereka memberi masa 3 hari 2 hari lagi kepada kerajaan Thailand bagi mengambil tindakan responsive atas bantahan tersebut.
Laungan ‘Bebas Mahasiswa’ dan ‘Student Power’ kedengaran semasa berakhirnya sidang media tersebut.
Seramai 100 mahasiswa hadir menyatakan sokongan. Wakil media membanjiri kawasan balai polis seawal jam 9 pagi lagi.Dalam sesi soal-siasat juga, mereka mendakwa disembunyikan dan disekat oleh polis untuk berjumpa dengan peguam.
Seorang pegawai polis didakwa berang dengan tindakan mereka yang hanya mahu berjumpa peguam sebelum mengeluarkan apa-apa kenyataan.
Song Yong telah membuat laporan polis atas tindakan pelanggaran undang-undang dan penafian hak asasi manusia oleh pihak berkuasa berkenaan.
Shafie semasa temuramah menyatakan beliau diherdik dan di tengking semasa soal-siasat walaupun mereka masih lagi belum ada sebarang tuduhan.
Polis juga menasihati mereka agar tidak terlibat dengan demonstrasi ‘anti-ISA’ pada 1 Ogos nanti.
Ketiga mereka diasingkan semasa soal-siasat tetapi kemudian diletakkan dalam lokap yang sama.
Mereka dibawa ke lokap Balai Polis Kepong selepas didapati lokap di Sentul penuh.
Prosiding kes akan didengarklan pada 21 Julai ini.
Terdahulu, 4 mahasiswa yang ditahan dalam demonstrasi yang sama, telah dibebaskan di Balai Polis Dang Wangi Jumaat lalu. Mereka dijamin dengan RM50 seorang.
2 mahasiswa telah membuat laporan polis atas keganasan beberapa orang Special Branch (SB) yang menarik pakaian mereka sehingga terkoyak.
Mereka dibebaskan pada jam 11.30 malam.
Munir di Brickfield
Dalam pada itu, Shazni Munir Ithnin berada di Balai Polis Brickfield setelah mendapat perintah reman.
Beliau yang di reman sehingga 20 Julai bertemu dipercayai bertemu ibu bapa selama 30 minit bersama peguam.
Maklumat rakan-rakan Shazni mendakwa beliau tidak cukup pakaian untuk solat dan diberi makan di atas lantai.
Peguam beliau, En. Razlan telah memaklumkan kepada polis agar menjalankan sesi soal-siast secepat mungkin supaya anak guamnya dibebaskan awal bagi menghadiri kuliah pada hari Isnin.-mahasiswakini



July 19th, 2009 at 10:54 am
x insap2 lagi dak2 niih
July 19th, 2009 at 11:32 am
hg tu yg perlu insaf…
July 19th, 2009 at 11:48 am
BAGUSSS!!!teruskan usaha,teruskan perjuangn…kuatkn smangat..harap2 pasni jd lebih kuat
July 19th, 2009 at 12:12 pm
tu je la korang taw.p wat demo.duk hadang jalan.p memekak kat tepi2 jaln tu.pastu dpt ap?????penat je lbih.nsib bek polis bebaskan korang.mengganggu ketenteraman awam btol lah.
ak heran r ngn korang ni.ad otak ke xde???ad hati ke xde???
ha????tu pn msih steady lg.
July 19th, 2009 at 2:05 pm
teruskn perjuagan
July 19th, 2009 at 6:05 pm
BANGANG PUNYER CAMAR BIRU…
X SANGKA ADE JUGAK ORANG MCM NI…
July 19th, 2009 at 8:41 pm
PINKY..BETUL3X
July 19th, 2009 at 9:30 pm
buat demo psl ketuanan melayu ok, buat demo pasal nak bela umat islam salah…
xpaham2…
July 19th, 2009 at 9:30 pm
pinky, hang ade otak ke??
July 19th, 2009 at 9:45 pm
haa…mane die megat rambai , pinky n camar beruk…
gambar cmni kalu tak insafkan ko tak tahula…
mmg dasar hati keras, jijik….
isu yang nak diperjuangkan ni ko kate mggu ketenteraman awam???!!!…mmg korang ni jenis manusia binatang laa…ikut sangat la najib 1 malaysia korang tu….orang buat benda baik, kata benda buruk….celaka korang…!!
http://mahasiswakini.com/archives/3984
July 19th, 2009 at 9:59 pm
megat rambai , pinky n camar biru
trio yg mempunyai persamaan
bodoh, tp tak menyedari diri bodoh
cadangan aku,baik korg diam jela sebab makin korg cakap makin nampak kebodohan korg
July 19th, 2009 at 10:06 pm
Malaysia kita ada adab dan sopan santun… kita bukannya x marah dekat pembunuhan kejam di selatan thailand… semua umat Islam memang rasa marah…
tapi kita ada adab kita sendiri… sopan santun budaya kita… nih x korang buat demo… bukannya dapat apa pun….
saya rasa dari segi survival selatan thaialnd…. x dak apa2 pun… cuma yg dapat nyer…. nih lah….
si syafie nih…. jadi hero kepada semua mahasiswa yg pro-pembangkang….
cubalah awak semua bersyukur cket…. apa tujuan kita semua datang ke Universiti…. nak belajor…
tp… len pulak jadi nyer…. nk jadi hero kampus lah konon….
rosak mahasiswa malaysia sebab ada makhluk2 macam nih lah… hilang arah tujuan… tak dak adab langsung…
July 19th, 2009 at 10:18 pm
aduuuhhh
org malaysia plak yg ada problem
memang la sopan santun budaya kita tp tengok keadaan la..
takkan kalau time ko kena belasah,ko still nak senyum jer?
fikirla beb
July 19th, 2009 at 10:38 pm
pergi kelas lagi bagus… dari g demo nie… huhuhu
July 19th, 2009 at 10:53 pm
Megat rambutt, pinky n camar beruk tgh takdak modal…tu yg depa senyap je…
Adab??? takkan mereka yg mempertahankan nasib umat Islam yg dizalimi pun dikatakan tak beradab…
Sepatutnya mereka yg membisu, penting diri n hanya pandai cakap dan kutuk org lain dlm blog saja yg boleh dianggap tak beradab…
eh, silap…bukan tak beradab, tapi kurang ajar…haha
July 19th, 2009 at 11:17 pm
tu je la korang taw.p wat demo.duk hadang jalan.p memekak kat tepi2 jaln tu.pastu dpt ap?????penat je lbih.nsib bek polis bebaskan korang.mengganggu ketenteraman awam btol lah.
ak heran r ngn korang ni.ad otak ke xde???ad hati ke xde???
ha????tu pn msih steady lg. komen pinky..
klaka lak ak bca..xtau la bdk u mna ni..mmg plis kna bbaskan diorg,bkn nsb baik..ak rsa pinky ni xde hati..org mperjuangkan nsb umt islm dia lwan..oh,x igt..berjiwa kbangsaan berhati melayu
July 19th, 2009 at 11:21 pm
perjuangan mencapai kecemerlangan akademik dan mendapat keredhaan allah.
July 19th, 2009 at 11:58 pm
Kematian MJ, Pembunuhan Marwa
& Muslim China
Oleh
Zaharuddin Abd Rahman
http://www.zaharuddin.net
Sibuk benar pihak media satu dunia meraih keuntungan di atas kematian Micheal Jackson (MJ). Manakan tidak, majlis peringatan MJ di Los Angeles baru-baru sahaja telah menarik minat dan tontonan oleh lebih 2 billion manusia. Rancangan tersebut turut mendapat pehratian jutaan umat Islam yang masih lagi mencari-cari tanda keislaman MJ di majlis tersebut, namun rasanya mereka hampa, tiada sebarang ciri Islam di majlis tersebut walau satu peratus.
Berita kematian MJ berterusan mendapat liputan media, amat meluas dan masih mempunyai magnet untuk menarik pembaca dan peminatnya di serata dunia. Media seperti biasa, berlumba-lumba mencari keuntungan dari kematian dan kehidupan seseorang. Kini, wujud berita baru hasil pendedahan kakaknya yang menyatakan MJ dibunuh melalui satu konspirasi individu di sekelilingnya.
KISAH MUSLIMAH MARWA SHERBINI DIBUNUH DI GERMANY
Gambar : Al-Marhumah Marwa, suami dan anaknya
Pada masa yang sama, saya lebih amat tersentak lagi marah dengan pembunuhan Dr Marwa el-Sherbini. Si pembunuh manusia celaka bernama Alex W, penganggur dan penyokong parti pro Nazi German, dia yang berasal dari Russia sebelum itu didapati bersalah mengucapkan kata-kata kurang sopan serta maki hamun kepada Dr Marwa di khalayak ramai pada bulan November yang lalu. Si celaka menjerit melolong kepada Marwa, melaungkan kata “terrorist” dan “Islamist whore” sewaktu berada di Dresden park. Ketika itu, Marwa meminta izin untuk meletakkan anaknya di buaian di taman berkenaan, tetapi si celaka tersebut tidak membenarkan, lalu pertengkaran terjadi.
Si celaka itu diheret oleh Marwa ke mahkamah dan dijatuhkan hukuman Euro 780. Namun si celaka ini membuat rayuan yang menyebabkan ia bertemu wajah sekali lagi dengan Marwa di mahkamah. Dengan pisau di tangannya si celaka ini menyerbu Marwa yang sedang mengandung tiga bulan lalu menikamnya sebanyak 18 kali di dalam mahkamah di hadapan hakim!.Peristiwa ini berlaku pada 1 Julai 2009 yang llau.
Satu susana yang tidak masuk dek aqal, bagaimana boleh si celaka ini membawa pisau di dalam sebuah mahkamah? Dan bagaimana ia boleh menikam sebanyak 18 kali tanpa gangguan segera dari pengawal dan orang sekelilingnya. Suami Marwa tangkas menerpa untuk membantu namun rupanya mereka terlupa sedang berada di ‘medan perang’. Suaminya ditembak oleh pihak polis semasa ingin membantu isterinya, sedangkan si celaka pembunuh dibiar hidup. Polis menggunakan alas an murahan apabila berkata ‘tersilap sangka’, mereka sangkakan suaminya adalah pembunuh. Syeikh al-Azhar Syeikh Muhammad Tantawy mendesak pihak Germany untuk mengenakan tindakan berat kepada si pembunuh. Namun sejauh manakah seriusnya mahkamah akan bertindak terhadap si pembunuh, tidak dapat dipastikan?
Adalah wajar jika dapat pelajar Islam di Germany bergabung tenaga dengan umat Islam di tempat masing-masing menghantar memorandum mendesak tindakan keras ke atas si pembunuh.!
Malangnya, berita ini langusng tidak dihebahkan dan disneypakan dari media barat khususnya. BBC senyap sunyi, sedangkan berita mahkamah Dubai yang menjatuhakn hukuman kepada dua warga British yang mengadakan hubungan seks terbuka di pantai Dubai, dihebohkan, mahkamah dubai dikritik seolah melakukan satu tindakan jahat.
Namun, kisah wanita Islam yang mengandung di tikam di dalam sebuah mahkamah di hadapan hakim di sebuah Negara yang membangun kononnya tidak langsung diambil endah. Teringat saya kepada pengalaman bertamu di beberapa daerah di Germany, tidak disangka begitu hodoh wajah sebenar negara tersebut, lebih khusus sebenarnya kepada bangsa Rusia, yang mana warga Rusia sememangnya terkenal sebagai amat bersifat perkauman lagi berjiwa ganas dengan selainnya. Kepada para pelajar Malaysia di Germany dan Russia, jagalah diri anda sebaik-baiknya.
THAILAND & URUMQHI CHINA
Selain berita itu, kita juga mengeluh panjang membaca berita pembunuhan umat Islam beramai-ramai di Selatan Thailand dan juga kezaliman serta penindasan di Bandar Urumqhi, China. Semua maklumat ini amat patut mendapat perhatian kita dan pemimpin negara-negara umat Islam. Berkenaan peristiwa berdarah di China, Kerajaan Turki telah berusaha melaksanakan tanggungjawab mereka Presiden mereka, Recep Tayyib Erdogan, [1] mengutuk tindakan China secara terbuka, malah menyeru pemboikotan barangan dari Negara China, selain itu menawarkan visa bagi pemimpin masyarakat Islam Urumqhi yang berada di dalam buangan di Washington, Rebiya Kadeer. Kita masih menunggu sebarang kenyataan dan tindakan pimpinan Negara kita.
Dalam kejadian terbaru di Urumqi dalam wilayah Xinjiang, dianggarkan 1,000 hingga 3,000 penunjuk perasaan berhimpun di Dataran Rakyat. Mereka membantah kematian beberapa pekerja kilang alat permainan akibat perkelahian antara kaum Uighur dengan kaum Han China pada 25 Jun lalu.
Angka kematian akibat pergaduhan antara penduduk Han Cina dan Islam Uighur meningkat kepada 184 orang. Menurut laporan BBC yang berat sebelah melaporkan bahawa jumlah kaum Han yang terbunuh adalah lebih besar dari penduduk Muslim, malah diprovok dengan laporan sebahagian yang terbunuh adalah wanita. Sedangkan sumber-sumber lain mengatakan jumlah sebenar kematian penduduk Muslim tidak didedahkan dengan sebenar.
Situasi buruk itu kelihatan berubah sedikit demi sedikit sehingga kelihatan berubah menjadi tindakan penghapusan etnik, keadaan ini memaksa majoriti umat Islam meninggalkan kawasan tersebut agar tidak disakiti dan dibunuh.
Puak Etnik Han pula berarak di jalan di sini awal minggu ini sambil memegang pisau, kapak, pisau pemotong daging dan senjata buatan lain berazam untuk membalas dendam ke atas etnik Uighur.
Dilaporkan bahawa pemberita menyaksikan samseng Han menyerang dua penduduk Uighur dalam serangan berasingan tetapi warga Uighur mendakwa banyak lagi serangan berlaku walaupun kehadiran anggota keselamatan. Polis rusuhan dan tentera terus memenuhi bandar ini.
DITINDAS PUNCA TIDAK PUAS HATI MUSLIM
Kebanyakan mereka kecewa dengan layanan kerajaan yang lebih mengutamakan penduduk majoriti daripada kaum Han. Kaum Han bukan sahaja menguasai ekonomi, tetapi juga budaya dan tradisional China. Selain itu, masjid-majsid juga telah diarahkan untuk ditutup.
Umat Islam di Xinjiang adalah penduduk asal dan menguasai wilayah Xinjiang namun kini mereka dipandang sebagai penduduk kelas kedua. Mereka ini bukan sahaja ditindas kerana agama tetapi lebih terarah kepada cubaan asimilasi dan dominasi oleh China.
Kebanyakan perniagaan dikuasai oleh penduduk Han dan rumah-rumah penduduk Uighur telah dimusnahkan untuk memberi laluan kepada kemasukan kaum Han. Kebanyakan peluang pekerjaan turut dikuasai oleh puak Han. Lebih menyedihkan budaya kaum Uighur telah diketepikan dan mereka kini umpama golongan minoriti yang terpaksa menumpang di wilayah sendiri walaupun hakikatnya adalah sebaliknya.
Kaum Uighur mengatakan kebanyakan dasar-dasar kerajaan tidak berlaku adil kepada mereka demi memberi tempat kepada penghijrahan kaum Han Cina ke wilayah Xinjiang dan ini telah menimbulkan ketegangan etnik dan menaburkan benih-benih keganasan.
Dari segi kemanusiaan penindasan sebegini tidak seharusnya berlaku. Kaum Uighur hanya mahukan keadilan dan hak mereka dikembalikan. Namun laungan mereka ini tidak mendapat sebarang pembelaan dari kerajaan China. Sesungguhnya pihak berkuasa China tidak harus menyalahkan kaum Islam Uighur sahaja dalam setiap rusuhan yang berlaku. Sebaliknya mereka perlu kembali memberikan keadilan dan kebebasan kepada penduduk asal Xinjiang ini.
Kaum Uighur ini ditindas dari menikmati hasil dari kawasan mereka seperti gas, minyak dan 121 jenis mineral dan 148 jenis yang dikeluarkan oleh China. Regim komunis di sana turut membakar buku-buku berkaitan ilmu Islam, mengganggu masjid dan berusaha menghapuskan Islam dari kawasan kaya terbabit.[2]
KESIMPULAN
Semoga kita lebih celik dengan beberapa peritiswa hitam dan pembunuhan zalim terhadap umat Islam. Penindasan umat Islam kini berada di mana-mana. Kami yang berada di UK sebenarnya turut merasai sikap perkauman yang diamalkan oleh warga Britain ini. Sebuah akhbar Islam di UK, pernah melaporkan lebih 50% pelajar Islam di sekolah-sekolah seluruh UK mengalami pengalaman dicerca dan diejek dengan bahasa perkauman dan kebencian kepada Islam.
Anak saya sendiri pernah mengalaminya ketika berada Wales dan juga di Leicester. Tudung yang dipakai oleh anak perempuan saya pernah diejek budak lelaki tahun 5 sebagai ‘ayam’.! Cermin tingkap rumah seorang rakan saya pernah dibaling batu oleh beberapa orang budak sekolah, demikian juga cermin belakang kereta MPV Honda saya yang pecah akibat sifat perkauman ini. Ini adalah web yang sangat baik untuk memberikan informasi berkenaan kezaliman yang berlaku kepada Muslim di seluruh dunia, di barat khususnya. Info anti Islam di Barat .
Kalau sifat perkauman ini dikira logik di negara barat, tetapi amat malang sebenarnya ia juga wujud di Negara-negara Arab yang merasakan diri mereka lebih mulia daripada bukan arab. Pelajar Malaysia kerap diperleceh di Jordan, Mesir dan lain-lain Negara. Malah sebahagian ulama berbangsa Arab juga tidak kurang kuat sikap perkaumannya. JIka itulah di Negara umat Islam sendiri, tidak hairanlah ia berlaku di Negara bukan Islam.
Buanglah sikap perkauman yang merugikan ini, Islam tidak menghalang cinta kepada Negara dan kaum, namun mestilah ia berada di belakang cinta Allah, Rasul dan jihad di jalanNya. Firman Allah swt :-
Ertinya : Jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan Rasul-Nya dan (dari) berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya.”" Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik ( At-Taubat : 24 )
Akhirnya, sama-sama kita berdoa agar mereka yang terkorban di Xinjiang, Thailand dan Dr Marwa di beri keampunan dan diberi ganjaran yang sebaiknya oleh Allah swt. Juga buat seluruh umat Islam yang berjuang dan dizalimi sejak zaman baginda Nabi s.a.w sehinggalah kini.
Sekian
Zaharuddin Ab Rahman
http://www.zaharuddin.net
13 Julai 2009
Rujukan
• 1) http://www.guardian.co.uk/world/2009/jul/07/german-trial-hijab-murder-egypt
• 2) http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2009/jul/10/germany-murder-marwa-sherbini
• 3) http://mehedi.co.uk/untold-story-of-a-pregnant-muslim-woman-killed-in-german-courtroom/
• 4) http://en.wikipedia.org/wiki/National_Democratic_Party_of_Germany
• 5) http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?c=Article_C&cid=1246346210711&pagename=Zone-English-News/NWELayout
• 6) http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/asia-pacific/8145451.stm
4. Konspirasi Pembunuhan MJ
Ana dapat E-Mail daripada Buletin Bahrain. Untuk pengetahuan antum, keranda yang membawa ‘MJ’ ke perkuburan yang disiarkan secara langsung di seluruh dunia bukanlah MJ yang sebenar, tetapi patung sahaja. Sebab itu kita xnampak ciri2 keislaman pada majlis tersebut. los Angeles taja sebab diaorang nak cover bahawa MJ adalah seorang Muslim. Dari Buletin itu juga, MJ adalah mangsa pembunuhan Zionis yang terbaru. Di saat-saat dia nak maklumkan keislaman pada dunia di konsert yang bertempat di London, malam sebelum itu dia telah dibunuh. Dengar citer juga, di penghujung konsert itu juga, dia akan menyanyikan lagu ‘GIVE THANKS TO ALLAH” bersama Yusuf Islam. Sebenarnya, MJ telah pun mengistiharkan Islammya pada 1989. Selepas pengisytiharan itu, banyak fitnah yang dilontarkan; antaranya membuat hubungan sonsang dengan budak kecil. Bagi ana, seseorang yang baru nak kenal dengan Islam terus menjadi mangsa kekejaman Zionis lalu dibunuh, tetapi kita yang dah lama Islam sepatutnya bersyukur dengan nikmat Islam. jangan sekali-kali kita lupakan Allah. Semoga syahidnya MJ (Insya’Allah) menjadi inspirasi kita untuk menegakkan Islam. TAKBIR !!!
bersatulah kita atas nama Islam
Selepas insiden 9/11/2001 di New York & Washington DC dan 7/7/2005 di London penindasan kpd umat Islam semakin agresif dan terancang. Di UK khususnya sebelum insiden berkenaann umat Islam telah berjaya membeli beberapa gereja yang tidak lagi berfungsi dan mendapat perhatian pengikutnya untuk dijadikan masjid.Tetapi selepas 7/7 gereja boleh ditukar kepada pub,disko tetapi tidak kepada masjid.Satu perkembangan baru yang amat menarik sejak beberapa tahun lalu kerajaan Britain melalui Home Office (Kem. Dalam Negeri) telah melantik dan menggaji hampir 1200 Imam di seluruh penjara di Britain bagi membimbing dan mengajar agama kepada banduan Islam bukan Muslim yang berminat. Alhamdulillah, semakin ramai banduan Islam di Bitain kembali menghayati agamanya dan semakin ramai banduan Non Muslim tertarik dan memeluk Islam. Pada saya, di mana saja kita berada..Pamerkan akhlak Islam dalam kehidupan seharian berdasarkan aqidah yang mantap dan tuntutan Syariat nescaya kita akan lebih dihormati dan digeruni. Walaupun jumlahnya ramai tetapi sentiasa berpecahbelah dan terlalu taksub dgn jamaah dan fahaman sendiri tanpa cuba bersikap terbuka dan berlapang dada..kita akan terus menjadi kambing yang akan diterkam serigala yang ganas.
July 20th, 2009 at 10:44 am
jangan risdau demo ini budaya org2 melayu, bahkan umno dah ajar sebelum merdeka lagi dalam menentang malayan union, tuhla, dalam mempertahankan hak2 melayu, memang umno johan, so, senang cite, memang umno nih memilih untuk cenderung kepada yahudi lkaknatullah..nih la musuh yang nyata yang mesti dibunuh…
dalam berjuang bukan soal akademik…tapi dalam perjuangan titik akhirnye samada syahid @ menang…masa depan kita, tiada sape boleh tafsir…tapi cukupla kita mengejar redha allah, kita berusaha melaksanakan ape yang disuruh meninggalkan ape yang dilarang..yang penting jangan berpeluk tubuh..buatla sesuatu untuk islam kembali kepuncaknye yang asal….pastikan islam dapat diterjemah sebagai sebuah agama rahmatan lilalamin…
July 20th, 2009 at 11:03 am
anak muda reform
kau ni x insaf2 kan? asyik kutuk kerajaan n samakan dgn yahudi je………Kalau kita cenderung pada yahudi, mesti kita iktiraf negara Israel…..patutnya bersyukur dapat govt cam kita…cuba tgk negara jiran, cam Thailand, diorang x tenteram cam kita….asyik ada je benda atau org yang menggugat keamanan diorang..jgn sampai satu hari kita pun jadi cam2…ni govt dah sediakan macam2, tap still x reti nak bersyukur…cuba pikir masa depan negara kita dulu…ingat,nanti anak cucu ko lak nak idup kat bumi bertuah ni….jgn kita tinggalkan warisan yang kacau bilau…tolong la…..cuba pk sebaik mungkin….saya percaya korang semua ada otak, tap mayb telah diracuni oleh anasir2 luar seperti pembangkang yang x abis2 nak musnahkan kedamaian dan keamanan yang kita dapat sekarang…
July 20th, 2009 at 12:08 pm
pro kerajaan..
kau tu lg patut insaf..
kalau kita ni diiktiraf nama negara islam saje pun xgune, kalau
pemimpin kite xamalkan islam..
amal separuh2..ibadah pun buat,maksiat pun buat..
macam 2 kau kata bagus..
aku pun pecaya kau ada otak,tp kau salah buat penafsiran
macam pinky ngan camar biru gak.insaf la korang sebelum
korang menyesal.
July 20th, 2009 at 12:12 pm
assalamualaikum pro-kerajaan….
pernyataan anda sangat tepat…. harap2 dengan tulisan ko nih… dapat juga serba sikit menginsafkan mahasiswa2 kita (esp yg pro-pembangkang nih)…..
kawan2ku sekalian… sedarlah akan nikmat yg kita terima hari nih… kita dilahirkan sbg warganegara Malaysia & sudah bergelar mahasiswa… pewaris bangsa!!!!
kepada semua kawanku(pro-pembankang)…..
minta maaf saya katakan, siapa yg lebih yahudi jika dibandingkan kerajaan BN ngan DSAI….????
walaupun kerajaan kita kdg2 ada juga buat silap… tp sampai ke hari nih tidak ada sebarang hubungan diplomatik dgn negara Israel…
cuba cari ada x duta Israel ke Malaysia..????
cari ada x sebarang hubungan kebudayaan, akademik, tentera… etc….????
dlm masa yg sama kerajaan BN terus menerus membela umat Islam Palestin yg ditindas…..
tp….. cuba kita tengok DSAI….. siapa kawan baiknya… PAUL WOLFOWITZ!!!!!!!!!!!!!!
saya minta sesiapa disini tlg sy menafikan yg DSAI kawan baik ngan PAUL WOLFOWITZ!!!!!
ni kah manusia yg akan mewarisi negara kita kelak….. hancur!!!!!
skrg nih korang semua tiru telunjuk dia ngan wat demo…. kacau bilau public, polis ngan kerajaan….
siapa jgk yg rugi kemudian….. kita jgk yg rugi!!!! FAHAM!!!!!!!!!
minta maaf jika terkasar bahasa….semua kawan2 sekalian….. assalamualaikum
July 20th, 2009 at 12:22 pm
Orang2 atas ne da lupe kot peristiwa 1997 bilamana pasukan kriket Israel dibawa masuk ke Malaysia. Salah seorang yang kuat mempertahankan mereka ialah Tun Dr. Mahathir sendiri.
July 20th, 2009 at 12:23 pm
jgn lupe jgk sape yang guna agen yahudi utk berjumpa dgn Bush..bule la g tny che det e…
July 20th, 2009 at 12:25 pm
HuH…
Rancak perbincangan nih…
Negara kita aman cukuplah… Bersyukur…
Biarkan negara lain haru biru macam thai n seangkatan…
Jangan masuk campur hal mereka…
HUhUhUhuHu…..
Pecah dan perintah… semakin jelas kesannya…
July 20th, 2009 at 12:52 pm
KEPADA SAHABAT SEPERJUANGAN..
Bersabarlah kite dalam perjuangan ni..
biarkan mereka dgn kata-kata kesat mereka pada kita..
kita dengan perjuangan kita.. jgn lh kita seperti
July 20th, 2009 at 12:54 pm
seperti mereka… berusaha lah utk..mngubah mereka .. bukan meniru cara mereka…
July 20th, 2009 at 12:58 pm
sama perangainye…akhlaknye, menolak dan menentang islam…tak iktiraf israel???pasukan kriket bukti segala2nye…last2 mahasiswa yang membantah dikenakan tindakan oleh pihak kerajaan…jangan lupe ek…
July 20th, 2009 at 1:24 pm
jgn lupa 1 ogos.. sumer kene turun…
July 20th, 2009 at 2:03 pm
mcm ni baru dikatakan mahasiswa.. ni tak.. makan tidur pastu g kelas … huh
tahniah buat anda yg berani menyuarakan pendapat
July 20th, 2009 at 3:22 pm
untuk = Din_proM
kat sini utk post yang pendek aje… bukan panjang2 mcm tu… letak link blog sudah la…
July 20th, 2009 at 3:45 pm
Astaghfirullah…tak sangka aku Dewata ni jd petualang kpd perjuangan umat…Din_proM paste artikel tu utk tatapan semua…kalau untuk kepentgan Islam, ade je komen dan tak puas hati…kalau kerajaan anjur konsert dan hiburan melampau yg merosakkan anak bangsa mcm Jom Heboh tak de pulak nak komen…
Inilah contoh penyakit cintakan dunia, bencikan mati…
sama2lah kita bertaubat di jalan ALLAH…
July 20th, 2009 at 5:47 pm
ooo…baru aku tau sbb pe camar biru dan Megat Rambut dan gigolo2 depa benci sgt dgn demo ni, sbb kerajaan kita la ni kan kerajaan songsang…pro-kafir dan anti-Islam…dia pun sokong sangat la…
Awat Megat Rambai jadi mcm tu??? mgkn sbb terlalu sibuk duk meeting dgn puak2 zionis yahudi utk membunuh dan merogol umat Islam di Palestin dan Selatan Thai???kekeke…
July 20th, 2009 at 6:09 pm
Freedom is a jail, we’ve been trapped so long that we can not see the light of freedom anymore…
Pahit itu ubat
Manis itu racun
Kepada rakan-rakanku yang telah lama mengecapi kenikmatan duniawi di bumi Malaysia ini, cobalah renung dan fikirkan kembali, adakah keamanan ini merupakan ANUGERAH daripada Allah, ataupun ini merupakan ujian?
Ataupun lebih teruk lagi, ini merupakan ISTIDRAJ kepada kita? Nauzubillah…
July 20th, 2009 at 6:44 pm
Buah catur n megat reform..
Kenapa yang selalu blame kerajaan..saya pun hairan.Sifat sentiasa tak puas hati melebihi dari sifat syukur. Memang kerajaan yang ada hari ini banyak yang perlu baiki tp apa tindakan kita utk sama2 menegur dan memberi tunjuk ajar?
Org mcm kita yang ada fahaman Islam ni la perlu beri contoh yang terbaik. Jgn salahkan kerajaan bersekongkol dengan kafir PAS pun sama sekongkol dengan DAP.
Apa yang PAS buat tak semua betul. Tuan Guru Nik Aziz pernah menghadiri perayaan Deepavali siap dikalungkan bunga lagi..itu apa hukumnya? Tuan Guru Nik Aziz sendiri rasmikan restoran kfc dan pusat snooker di kelantan, apa hukumnya? Tuan Guru pun pernah doakan keburukan utk UMNO ketika solat hajat di stadium melawati, itu apa hukumnya?
Tuan Guru Nik Aziz pun pernah buat silap, Dr Mahathir pun pernah buat silap. Mereka semua tu semua manusia biasa.
Kalau PAS perintah hari ini pun, anda yakin hudud boleh tertegak? dengan campuran PKR dan DAP? Ada mereka akan setuju?
Kalau anda dapat berikan dalil dibenarkan menentang kerajaan yang Islam tp fasik sila berikan dalil…
Kalau anda dapat berikan dalil yang dibenarkan sokong golongan kafir (DAP) menetang kerajaan fasik (UMNO) sila berikan.
Saya cabar Anak Muda Reform keluarkan hujah yang ilmiah, baru namanya mahasiswa, kalau setakat tahu nak menghentam saja itu pengecut, tak ilmiah langsung…
July 20th, 2009 at 10:11 pm
maslh xkn slsai klu smua brtekak mna yg betoi n slah, yg pro kta cm2 n y xpro kta cmni smpai qiamat xkan ada titk prsamaan n prtmuan,.. so lu piki la sndri apa nk wt pasai sumer ada aqal… y pntg smgt2 jgk tp dri sndri jgn trabai, prjuangn mmrlukn keikhlsan, keikhlsn pula prlukn pgrbnan tetpi brbloikh pgrbnn y kta lakukn jika prjuangn iti tdk mnpati nilaian syra’… tp jka anda yakin apa y anda prjuangkn mnpti neraca syara’,silakn.. krna pstinya gnjrn bsar mnnti tp awas jika smgt mndahului keikhlsn n prjuangn kabur pda neraca syara’
July 21st, 2009 at 1:06 am
suffbah=
kolej+kuliah+kafe+kolej+kuliah+kafe+kolej+kuliah+kafe…..truskan
July 21st, 2009 at 1:04 pm
mahasiswa ialah suara majoriti.. tul ke?
July 21st, 2009 at 4:44 pm
so tak salah la kan membetulkan kerajaan dengan ape cara sekalu pun…ada korang rase hanya ada 1 cara sahaja ke membetulkan kerajaan??
dalam sirah memang terbukti nabi pernah mengadakan perjanjian dengan org2 kafir, hatta org2 kafir yang memerangi nabi di mekah…carila hilful fudhul dan perjanjian hudaibiyyah….
nik aziz doakan keburukan kepada umno disebabkan kezaliman yang dilakukan, terutamanya isu ISA…salah ke??sebab takutkan…hehehehe, yela doa org yang dizalimi ini dimakbulkan oleh allah…sah2 kerajaan UMNO takut sebab doa mereka tidak diterima sebabnye, mereka bukan pemerintah yang adil, tapi zalim…
kalungkan bunga sewaktu deepavali tuh salah ek??mesti ko tak baca habis, nik aziz dah buat penjelasan, kenapa sewaktu ambil alih kelantan, banyak yang diharamkan, antaranye wayang kulit, dikir barat, pusat2 hiburan..tapi setelah dikaji dan diteliti, dengan membuang semua elemen khurafat..tuhla, puak2 anjing UMNO ni, taksub dengan media pro die je, malas nak baca n kaji media selain die…sape penakut sebenarnye n siapa tiudak akademik…??
kalau zaman saidina abu bakar, kenapa menentang puak2 yang tidak membayar zakat??sebab just menolak ayat al-quran, bahkan menentang kerajaan islam..bacalah hayatus sohabah…pandangan mereka yang tidak membayar zakat, mereka merasakan zakat hanya perlu dibayar semasa rasulullah ada sahaja…
July 21st, 2009 at 6:32 pm
bagi saya…anak muda reform memang telah bertunjangkan nafsu songsang. anda telah dilanda kuman gila meroyan. kedangkalan fikiran anda adalah sama seperti idola anda DSAI. bermatlamat menjual tanah malaysia..anda mahu merogol kedaulatanya.mengapa anda terlalu bodoh menilai.? anda terlalu bacul dalam besandiwara.haha….penelitian anda terhadap permasalahan negara x di nisab dengan asas2 yang matang.anda telah mati pucuk…mati pucuk dalam konsep demokrasi yang nyata. wahai pendokong reformasi yang menjahanamkan negara….janganlah anda menghancurkan keamanan kini. wahai mahasiswa yang berotak dungu…adakah anda berasa steady..kerna menyusahkan orang ramai….steady menyusahkan ibubapa anda yang mengharapkan kejayaan anda….adahkah anda steady dalam hidup anda…..pelajaran anda lebih penting…..gunakan fikiran yang berilmiah….janganlah meideologikan fikiran sempit dan ortodoks anda..rasional
July 22nd, 2009 at 3:37 pm
jgn gaduh shbt2 suma..
jom bncg baek2..
kalo nak gaduh gak, jom kita cr pasal ngan dewata..
yg tue ptt digaduhkan.. kurg ajr=mcm tak penah diajar
takda perasaan!!! aku bc pun aku dah nangis
cuba kalo family dewata d wat mcm tue???
apa dia rasa kalo ada org len ckp mcm apa yg dia ckp???
wlupun sekeluarga tue bkn family aku, tp ats nama islam dorg adalah keluarga kita suma. sepatutnya kita marah ngan dorg.. nie tak.. selamba beruk kata mcm tue..
mg Allah bersihkan hati ko tue
July 22nd, 2009 at 6:23 pm
jom mahasiswa semua….sertai perarakan demo lembu berhias 1 ogos ini…..rombongan lembu dungu dan bahlol akan memberak..meraung…menggila di jalan raya….rombongan lembu berhias akan memakai tagg “hapuskan ISA”…..
…jangan x join…ketidakhadiran anda akan x kan menampakan ribuan kebodohan…sama2 la menghancurkan keamanan…sama2 la…merobohkan kedaulatan..sama2 la…menjadi lembu2 si pengembala pelaknat perkasa…..demo-demo sepuas hati….ISA= IKUT SAUDARA ANWAR!!!! HAHAA
….MAHASISWA…MAKHASATHISWA…….
…APA X RELEVAN ISA? WAHAI ANAK MUDA REFOSM…BUDAK CATUR.(BUDAK AJI?….AKU…
P/S JAWAB SEBAGAI MENGAKU DIRI ADALAH MANUSIA DAN X LEMBU…HAHAA
July 23rd, 2009 at 6:36 am
nih kalau ade org join jgk 1 ogos nih mmg diorang nih kita boleh panggil “LEMBU” laaa…..
hahahaha…. sokong ANTIPRO utk keamanan Malaysia….
July 23rd, 2009 at 11:56 am
ooiii….Org Malaysia….aku orang malaysia jugak..ko nak join gak leh join pro ISA pewaris 1 ogos ni…ko nak jadik lembu tak??….tapi mcm puak2 ko pun dh jadi lembu la ni…orang nak buat demo…die jugak nak buat demo…ngok…
July 23rd, 2009 at 2:10 pm
ARAP JANGAN ADA YANG TERASA…COZ HANYA MANUSIA YANG NORMAL JE YG AKAN TERASA….KALAU LEMBU ..X TERASA KAN…………
…TUGAS LEMBU..ADALAH MERENGUS..TERUS DI CUCUK…DI TARIK..
…DAN ARAP2…TIADA SANG LEMBU YANG BUKA BLOG NI…MAHASISWABIKINI..HAHAHA…………………..
…ISA.ISA.ISA…= ITIK SELEMBU ANGSA
ITIK=MENYUDU LONGKANG DAP
SELEMBU= KACUKAN PAS+KEADILAN+DAP
ANGSA=WAT BISING..KEJAR X BERTEMPAT
KAJI LA SIFAT ISA INI…HAHA
“1 MALAYSIA”
July 23rd, 2009 at 2:49 pm
skang jelas terpancar dikalangan anjing2 UMNO @ balaci HEP nih, sebenarnye tidak akademik..ape yang dijual negara tah la..kalu rase tak setuju dengan DAP, kenapa tak arahkan tentera dan polis tangkap dan bunuh semua mereka…steady la, kate nak sangat demokrasi, nah la…kalu tak, jom perangi mereka yang menolak hukum allah…
memang emosi langsung tidak akademik…hahahahaha, anti pro…memang semua mahasiswa yang pro-kezaliman @ anjing UMNO, bersifat racist…just tau nak jaga melayu, bukan nak jaga islam…
July 24th, 2009 at 1:22 am
hai anak muda reform…. awk sokong ker ideologi DAP…. kalau ko sokong puak2 DAP nih teruk laa….
Karpal singh berkali2 kuar statement DAP menolak negara Islam dan undang2 hudud…. dah tuh mcm mana PAS nk wat hudud… mcm mana nk jd negara Islam nya nanti…
tengok mcm kerajaan BN skrg… kita berbangga kita diiktiraf sedunia, kita adalah Negara Islam…. syiar islam kita dapat tegakkan di Malaysia walaupun kita hanya 60% sj penduduk islam….
banyak negara luar kagum dgn kejayaan kita sbg negara islam yg maju….
lg satu… apa salahnya nk bela org melayu… apa salahnya bela org melayu yg miskin…. pertahankan melayu bererti pertahankan Islam…. sebab orang melayu semuanya adalah org islam…..
July 24th, 2009 at 10:58 am
petikan dari pencinta keamanan
Perlukah ISA dimansuhkan?
JAKARTA baru-baru ini sekali lagi digegarkan oleh letupan bom. Kali ini ia meragut sembilan nyawa dan mencederakan 50 orang yang tidak berdosa. Bayangkanlah sekiranya insiden yang sama menimpa negara kita, Malaysia.
Namun Malaysia masih bernasib baik kerana kecekapan pihak keselamatan dan perisikan negara yang proaktif menangani isu-isu keganasan dalam negara kita.
Di sinilah pentingnya ISA yang masih relevan dalam usaha kerajaan mengekang keganasan dari berlaku. ISA bertindak sebagai langkah pencegahan. Jelas terbukti selama ini ISA walaupun dianggap oleh sesetengah pihak sebagai kejam tetapi tidak dinafikan ia berjasa mengekalkan keamanan negara selama ini.
Bayangkan apabila sebutir bom meletup di tengah-tengah bandar raya Kuala Lumpur, mengorbankan banyak nyawa, kemudian beberapa pengganas yang disyaki terlibat ditahan pihak berkuasa.
Ia adalah suatu tindakan yang tidak berkesan yang mana akhirnya pihak berkuasa akan disalahkan kerana lembap menangani keganasan dan agensi perisikan akan dipersalahkan kerana gagal mengesan pergerakan pengganas. Inilah senario yang berlaku kepada pihak berkuasa negara-negara malang yang menjadi sasaran pengganas di seluruh dunia.
Sebaliknya pihak berkuasa di Malaysia berjaya menangani isu pengganas dan keganasan dengan begitu berkesan sekali namun tindakan pihak berkuasa langsung tidak mendapat reaksi positif, tidak ada sebarang ucapan terima kasih daripada sekumpulan rakyat yang memang menikmati keamanan tersebut sebaliknya mereka mencemuh kerajaan sebagai kejam dan zalim mempergunakan ISA.
Kumpulan inilah yang bercadang menggerakkan satu perhimpunan besar-besaran untuk mendesak kerajaan memansuhkan akta yang dilaung-laungkan oleh mereka sebagai tidak berperikemanusiaan iaitu ISA pada 1 Ogos 2009.
Hakikatnya, kumpulan inilah yang sebenarnya kejam, sanggup mengheret rakyat yang tidak bersalah demi memenuhi kepentingan peribadi mereka malah ada pemimpin politik yang cuba menggunakan kesempatan ini untuk menutup masalah peribadi yang sedang dihadapi.
Mereka sanggup membakar semangat dan nafsu amarah rakyat dengan memutar belit kenyataan dengan menghambur pernyataan-pernyataan negatif terhadap ISA biarpun realitinya lebih banyak kebaikan hasil dari pelaksanaan ISA!
Sekiranya berlaku sesuatu yang tidak diingini semasa demonstrasi jalanan tersebut, pihak kerajaan langsung akan dipersalahkan sebagai bertindak kejam sebaliknya pihak-pihak yang bertanggungjawab mengadakan demonstrasi pula akan dianggap hero.
Selalunya yang akan mendapat kecederaan ialah penyokong-penyokong bawahan yang akan bertindak di bawah sedar sebaliknya “hero-hero” mereka pula selamat kerana akan berada di barisan belakang untuk meniupkan api kemarahan orang ramai!
Dalam sesuatu demonstrasi tidak mustahil akan berlaku sesuatu yang lebih dahsyat seperti letupan bom kerana keadaan politik negara kini berada dalam suasana yang amat tertekan menyaksikan parti pembangkang semakin terdesak untuk meneruskan sandiwara mereka. Kematian ‘mengejut’ saksi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Teoh Beng Hock mungkinkah satu lagi konspirasi politik pembangkang yang sanggup mengorbankan nyawa?
Kepada seluruh rakyat Malaysia, adakah anda tidak rasa begitu gembira dengan apa yang anda nikmati sekarang? Adakah anda rasa kehidupan anda diselubungi dengan ketidakadilan? Adakah anda rasa disekeliling anda penuh dengan kezaliman? Atau adakah anda rasa sekiranya saban hari jalan raya-jalan raya perlu dipenuhi dengan demonstrasi jalanan barulah wujud keadilan atau Kuala Lumpur sering digegarkan dengan letupan bom barulah wujud keamana
July 24th, 2009 at 12:39 pm
aku tak tau, alik mane ISA bagus, jelas teranglagi nyata, ISA zalim, menghalang org mendapat pengadilan, bahkan konsep keadilan dalam undang2 dan penghakiman, lebih baik membebaskan mereka yang diragui bersalah daripada menghukum org yang tidak bersalah..buktikan mereka bersalah, kate polis malaysia polis terbaik…memang agenda politik je ISA ni…baca balik asal penubuhan ISA…nak kekang keganasan, adakah malaysia mempunyai pengganas??jadi betullah amerika cakap malaysia sarang pengganas, lantas disanggah oleh pemimpin negara kate, negara kita tiada pengganas…bahkan org mencadangkan kita menubuhkan akta menentang keganasan…masalahnye memang zalim, kut mane lagi yang kate ISA nih bagus…
mahathir pernah cakap, nabi tak cukur janggut sebab tak ada pisau gilet, potong tangan melahirkan sebuah negara yang tidak produktif…antara DAP yang menolak HUDUD dengan UMNO hina nabi dan hukum islam, mane yang lebih teruk??org2 kafie tolak islam sebab tak paham, kalu muslim tolak islam macam amne???sudahla sandiwara umno al-yahudi laknatullah
July 24th, 2009 at 2:58 pm
sila analisis kata2 dari anak muda reforsm =)
intipati
-adakah bila wujud penganas@keganasan seperti di indonesia kita akan wujudkan isa?
-apakah akta selain isa yang digunapakai sekarang ada yang lebih baik untuk digunakan.
-bagaimana nak mengunakan konsep penghakiman “lebih baik membebaskan mereka yang diragui bersalah daripada menghukum org yang tidak bersalah..buktikan mereka bersalah”.adakah saudara tahu isa digunakan untuk mengetahui maklumat untuk dibuktikan samada seseorang bersalah atau tidak=).tanpa penyiasatan, kaedah siasatan, penahanan, bagaimana seseorang ditentukan bersalah atau tidak.
-fahami bahawa isa adalah lebih kepada pencegahan.
-negara kita tiada penganas kerana isa ini yang telah mencegah dan mencatas(tq kerana meng iyakan fakta di atas)
-kenapa anwar ibrahim x masuhkan isa semasa jadi TPM?
-nytakan 10 negara yang tidak ada undang2 yg sama @ hampir sama dengan isa=)( buat reseach)
-ingat peristiwa al -maunah?
-adakah suspek mudah untuk memberi maklumat dalam tempoh masa yang sekejap dan tahanan reman yang ada cukup?
-fikir2kan=)
July 24th, 2009 at 3:13 pm
“tengok mcm kerajaan BN skrg… kita berbangga kita diiktiraf sedunia, kita adalah Negara Islam…. syiar islam kita dapat tegakkan di Malaysia walaupun kita hanya 60% sj penduduk islam….”
org malaysia…
ko pegi kaji apa beza negara islam ngan negara org bukan islam
pegi analisis negara kita nie negara islam ke negara org islam
aku dah pena tnya ngan pro kerajaan.. tak dijawab gak
skrg aku nak tnya ko.
kalo ko tak tau jwb tak taulah aku..
ko jgn tak jwb plak..
kpd sesapa yg asik kata lembu n suma2 tue.. terima kaseh daun keladi.
kami d barisan pembangkang tau apa yg kami perjuangkan.
selagi umno+kerajaan+1 malaysia tak implement rules islam selagi tue kami tentang!!!!!
aku plg benci pemimpin kerajaan yg jelas2 menolak islam!!!
mmg ptt bersyukur dgn kemajuan yg dorg bawa.
tp, kemajuan itu takkan dpt menandingi ketakutan aku terhadap Allah.
aku takut utk sokong kerajaan sbb dorg tolak islam. adakah dgn alasan kita ptt bersyukur sbb bnyk perubahan+kemajuan yg dorg bw kita ptt butakan mata terhadap penolakan mereka terhadap islam??
sedarlah saudara seakidahku.. sesungguhnya ALLAH sdg menguji kita dgn kenikmatan yg mana terus membutakan mata kita…
tak selayaknya kesyukuran kita terhadap kemajuan negara kita menggantikan ketakutan kita terhadapNya..
pikir2kanlah…
July 24th, 2009 at 3:15 pm
silap.. nak suh org malaysia kaji. apa beza negara islam dgn negara org islam..
bkn negara org bukan islam
July 24th, 2009 at 4:01 pm
sembang kopi
BARU-BARU ini beberapa tokoh politik pembangkang dan kerajaan berpolemik mengenai hukum hudud di negara ini. Pengerusi DAP, Karpal Singh, dilaporkan sebagai berkata, pelaksanaan hukum hudud melanggar Perlembagaan Persekutuan. Ia disokong pula Ketua Biro Penerangan dan Komunikasi MCA, Lee Wei Kiat.
Polemik itu tercetus kerana kenyataan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat yang berkata orang bukan Islam tidak perlu gentar dengan hukum hudud kerana ia hanya terpakai kepada orang Islam.
Apabila timbul persoalan sebegini biasanya akan timbul pula persoalan sifat Perlembagaan Persekutuan itu sendiri sama ada sekular ataupun Islamik. Namun, kepemimpinan MCA mempertikaikan kesahihan negara Islam ini dengan mengutarakan laporan Suruhanjaya Reid dan keputusan Mahkamah Agong mengatakan Perlembagaan Persekutuan adalah bersifat sekular.
Polemik ini perlu diselesaikan secara ilmiah, profesional dan berhemah berdasarkan fakta sejarah dan hakikat yang berlaku di negara kita.
Walaupun mengikut sejarah, laporan Suruhanjaya Reid ada menyatakan kemasukan fasal Islam adalah agama bagi Persekutuan tidak menjejaskan sifat sekular Perlembagaan. Adakah kita terikat semata-mata kepada hasrat penggubal Perlembagaan itu yang rata-ratanya bukan rakyat Malaysia.
Perdana Menteri pertama, Tunku Abdul Rahman Putra juga berpendirian sedemikian. Malah, penghakiman Tun Salleh Abas dalam kes Che Omar Che Soh mentafsirkan Islam dalam Perkara 3 itu terhad kepada aspek amalan dan rasmi saja. Ruangan ini menjemput pembaca menilai semula kedudukan itu berdasarkan lunas dan kerangka Perlembagaan Persekutuan.
Jika diperhalusi, Perlembagaan Persekutuan sebenarnya memperuntukkan banyak fasal mengenai agama Islam. Umpamanya Perkara 3 menegaskan tanpa keraguan bahawa Islam adalah agama Persekutuan.
Negara sekular seperti Perancis, Turki dan India menyatakan dengan jelas dalam perlembagaan mereka bahawa negara itu negara sekular tanpa merujuk kepada sebarang agama. Ia tidak berlaku dalam Perlembagaan dengan wujudnya Perkara 3 di atas.
Jika Perlembagaan adalah sekular, tentu Perkara 3 itu ditiadakan, malah ada banyak fasal lain yang memberi keistimewaan dan kedudukan tinggi agama Islam. Ia mustahil berlaku dalam sebuah negara sekular.
Sebuah negara sekular tidak boleh mengeluarkan dana awam bagi perkembangan sesuatu agama kerana ia bertentangan dengan prinsip sekularisme. Namun, di Malaysia, Kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri memperuntukkan ratusan juta ringgit bagi pengembangan dan kemajuan agama Islam, sama ada untuk pembinaan masjid, peruntukan jabatan berkaitan agama Islam dan banyak lagi.
Tindakan kerajaan selaras dengan peruntukan Perlembagaan yang membenarkan dana awam digunakan bagi pembangunan agama Islam seperti diperuntukkan Perlembagaan dan sekali gus menjadi bukti Islam mendapat tempat istimewa dalam Perlembagaan.
Perkara 11(4) Perlembagaan pula memberi kuasa kepada Dewan Undangan Negeri dan Parlimen bagi Wilayah Persekutuan membuat undang-undang mengawal dan menyekat penyebaran agama bukan Islam di kalangan umat Islam.
Adalah mustahil dalam sebuah negara bersifat sekular keistimewaan itu diberikan kepada sesebuah agama. Hal ini dengan sendiri menafikan hujah Perlembagaan adalah perlembagaan sekular.
Malah, dengan pindaan Perlembagaan pada 1988 menyatakan bahawa Mahkamah Sivil tidak mempunyai bidang kuasa mengganggu keputusan Mahkamah Syariah, sekali gus menaikkan kedudukan agama Islam dan Mahkamah Syariah walaupun ada kalangan masyarakat tidak berpuas hati dengan kedudukan itu. Sekali lagi keistimewaan diberikan kepada agama Islam.
Malah, dalam banyak keadaan lain, agama Islam dirujuk dan diiktiraf. Ia termasuk dalam sumpah jawatan Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong juga menggunakan format dengan menyebut nama Allah seperti lafaz wallahi wabillahi watallahi.
Ia sumpah syarie mengikut lunas undang-undang syariah. Dengan menggunakan nama Allah, kedua-dua baginda berazam akan mempertahankan agama Islam di negara ini. Dengan mengetepikan Islam, ia sudah tentu akan memecahkan sumpah Yang di- Pertuan Agong mempertahankan Islam.
Malah, Perdana Menteri dan kerajaannya juga wajib mempertahankan Islam sejajar dengan sumpah itu. Sebagai seorang ahli politik kanan sudah seharusnya Karpal Singh menerima hakikat ini dan tidak berdolak dalik berselindung di bawah bayangan lampau.
Contoh itu sebahagian contoh membidas hujahan pihak yang mengatakan Malaysia sebuah negara sekular secara menyeluruh. Pelbagai perkara berlaku selepas Perlembagaan dipinda selepas kemerdekaan negara menjurus kepada peninggalan sifat sekular negara.
Adalah jelas Perlembagaan dan negara Malaysia bukan negara sekular dalam erti kata sekular itu sendiri. Negara sekular memisahkan agama daripada perundangan dan pentadbiran. Negara sekular meminggirkan agama dalam mengejar kemajuan.
Namun, Islam beberapa kali disebut dalam Perlembagaan Persekutuan dan diberikan tempat yang tinggi. Beberapa kes diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan dalam beberapa tahun kebelakangan ini mengesahkan kedudukan istimewa Islam dalam negara.
Negara sekular tidak memberi keistimewaan langsung kepada sebarang agama dalam menjalankan aktiviti agama mereka. Perkara itu tidak berlaku di Malaysia dan penjelasan di atas sebahagian daripada bukti bahawa Malaysia bukanlah negara sekular.
Namun, oleh kerana negara ini bukanlah negara sekular tidaklah secara automatik ia menjadi negara teokratik. Malaysia bukan sebuah negara yang mengamalkan undang-undang Islam. Ini dapat dilihat kerana pelbagai undang-undang yang digubal tidak semuanya selari undang-undang Islam.
Walaupun Butiran 1 Senarai 2 Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan Dewan Undangan Negeri berkuasa mewujudkan dan menghukum kesalahan yang dilakukan penganut agama Islam terhadap perintah agama Islam, tetapi ia dibataskan hanya kepada perkara yang tidak disenaraikan dalam Senarai 1 Jadual yang sama dan takat hukuman pula ditentukan oleh undang-undang Persekutuan.
Kesimpulannya, Malaysia bukanlah sebuah negara sekular, tetapi ia juga tidak mencapai tahap menjadi sebuah negara Islam. Perkara ini tidak harus dibangkitkan lagi semata-mata untuk menagih populariti saja.
Oleh Zainul Rijal Abu Bakar. Penulis ialah Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM).
July 24th, 2009 at 5:55 pm
jangan gunakan islam untuk perkuatkan persatuan, kelab, parti politik….
Jangan persendakan islam……
Amaran dari Orang Islam Sedunia….
July 25th, 2009 at 11:45 am
steady la munir…! tp aku nsihatkan jgn slalu sgt wat keje cmni
July 27th, 2009 at 8:47 am
assalamualaikum org kita……
ko nk tau x nie negara islam ker x…. ko tengok laa sendiri… negara kita….. kerajaan byk bina masjid2 yg cantik dan tersergam indah…. mcm kat ganu tuh… masjid kristal…
ko tengok laa… kita skrg nie… jd hub makanan halal sedunia…. jd hub ekonomi islam…. bank islam…. jd tuan rumah utk OIC… jd hub ulamak sedunia AL-Azhar…. tmpt semua tok guru2 pas plak tuh…???
cuba ko tengok banyak kali dah kita jd tuan rmh untuk majlis tilawah al-quran….. x pikir kah semua tuh…???
mmg kita ada pusat judi,disko ngan pub… tp tempat tuh dibuat bkn utk kita…. tuh untuk org yg bukan islam… tuh hak diorang….
sebab tuh lah kita ada peruntukan undang2 yg islamik…. kita ada JAIK,JAIS,JAWI,JAKIM,JAIPP dan mcm2 lg badan2 hal ehwal agama islam yg akan mencegah dr org kita melakukan kemungkaran….
kalau wat hukum hudud pun…. kita belum mampu lg…. kita x bleh terburu2…. kita tunggu lah apb kita semua mnjadi negara maju… bilamana org islam dapat mendahului org kafir… bila masa org kafir faham akan keindahan islam…. baru lah bleh jalan…..
nak jalankan hudud mmg lah take time… cuma kita bersabar ajelah… x leh terburu2….
saya yakin insyaALLAH bila mana kita mampu lakukan, kerajaan BN akan terus melaksanakan…. cuma skrg nie on the way ke arah hudud… insyaALLAH….
hoi anak muda reform….. ko tuduh che det kata nabi x cukur janggut sebab x dak gilet…. MANA BUKTI!!!!!!!!!!!
tp yg karpal singh terang2 tolak negara Islam… aku ada bukti….. pikir2lah hoi!!!!!! jgnlah terlalu ghairah nk jd balaci / pencacai utk DSAI yg mcm nk juai negara kita nih…..
jgn sebab rs minat kat dia…. membabi buta sokong dia… dah tuh x abis2 hentam kerajaan…. mmg dasar LEMBU!!!!!!!!!
July 27th, 2009 at 9:53 am
negara jadi macam ni punye sekular disebabkan pemimpin terdahulu la…korang tentu tak tahu, hanya selepas PAS menyertai kerajaan perikatan saje sewaktu zaman asri, barulah amalan hidangan arak dalam majlis2 rasmi dihapuskan, bahkan TUNKU dengan bangganye menyatakan kita sebuah negara sekular, bebas melakukan ape sahaja…
ISA bukan langkah pencegahan, sebab pencegahan yang memang tak pasti, kalu benar die bersalah, buktikan, biakn soal die nak mengaku @ tak nak, ape lemahnye perisikan kita, kalu macam nihla gayanye, sah2 la negara kita dalam bahaya, pasukan keselamatan lemah…aku tak nampak ruangan ISA digunakan untuk mendapatkan maklumat, memang untuk mengekang pergerakan politik pembangkang, lebih specifik lagi, mengekang pergerakan islam….
sebelum merdeka lagi, undang2 darurat, yang ditangkap Dr. Burhanuddin al-Helmy, waktu UMNO diharamkan tahun 1987, yang ditangkap pemimpin pembangkang, sedangkan org yang mengeluarkan statement perkauman datang daripada MCA…kenapa???
memang UMNO zalim…
July 27th, 2009 at 10:56 am
anak muda reforsm(AMR)
..anda masih kabur dengan persoalan ini
..reseach dulu persoalan yang saya bangkitkan di atas
..sebagai mahasiswa ..kita kaji la secara berilmiah=)
..fakta jangan hanya kita kutip dari sebelah pihak je
..lagi2 dari ceramah..he3
..anda kena memahami..isa adalah kompenen yang melibatkan perisikan.
..tugas perisikan mengunapakai isa.anda ingat senang2 ke orang bersalah nak membuat pengakuan yang dia bersalah?
..isa bergantung pada aliran pemikiran kita untuk menilainya
..dan saya menghormati pandangan anda
..dan apa yang penting pebezaan pandangan..pro kontra akan menjadikan kita berfungsi sebagai pengimbang dalam sesuatu isu.
..
July 27th, 2009 at 1:56 pm
lagi satu…. blog mahasiswakini….. nape perlu aku punya komen “your comment is awaiting moderation”
satu komen aku ada dah hilang ms aku tulis kat isu selatan thai MPMN kecam mahasiswa ditahan….
takkan komen yg nih pun akan hilang jgk kot…
mana pergi nyer demokrasi / kebebasan bersuara..????
atau takut dgn puak2 aspirasi/pro kerajaan yg semakin mendapat tempat dikalangan mahasiswa kita..???
July 27th, 2009 at 4:40 pm
assalamualaikum org kita……
ko nk tau x nie negara islam ker x…. ko tengok laa sendiri… negara kita….. kerajaan byk bina masjid2 yg cantik dan tersergam indah…. mcm kat ganu tuh… masjid kristal…
ko tengok laa… kita skrg nie… jd hub makanan halal sedunia…. jd hub ekonomi islam…. bank islam…. jd tuan rumah utk OIC… jd hub ulamak sedunia AL-Azhar…. tmpt semua tok guru2 pas plak tuh…???
cuba ko tengok banyak kali dah kita jd tuan rmh untuk majlis tilawah al-quran….. x pikir kah semua tuh…???
mmg kita ada pusat judi,disko ngan pub… tp tempat tuh dibuat bkn utk kita…. tuh untuk org yg bukan islam… tuh hak diorang….
sebab tuh lah kita ada peruntukan undang2 yg islamik…. kita ada JAIK,JAIS,JAWI,JAKIM,JAIPP dan mcm2 lg badan2 hal ehwal agama islam yg akan mencegah dr org kita melakukan kemungkaran….
kalau wat hukum hudud pun…. kita belum mampu lg…. kita x bleh terburu2…. kita tunggu lah apb kita semua mnjadi negara maju… bilamana org islam dapat mendahului org kafir… bila masa org kafir faham akan keindahan islam…. baru lah bleh jalan…..
nak jalankan hudud mmg lah take time… cuma kita bersabar ajelah… x leh terburu2….
saya yakin insyaALLAH bila mana kita mampu lakukan, kerajaan BN akan terus melaksanakan…. cuma skrg nie on the way ke arah hudud… insyaALLAH….
hoi anak muda reform….. ko tuduh che det kata nabi x cukur janggut sebab x dak gilet…. MANA BUKTI!!!!!!!!!!!
tp yg karpal singh terang2 tolak negara Islam… aku ada bukti….. pikir2lah hoi!!!!!! jgnlah terlalu ghairah nk jd balaci / pencacai utk DSAI yg mcm nk juai negara kita nih…..
jgn sebab rs minat kat dia…. membabi buta sokong dia… dah tuh x abis2 hentam kerajaan…. mmg dasar LEMBU!!!!!!!!!
July 27th, 2009 at 5:22 pm
aku firstime bukak blog ni. boleh tahan juga aliran korang ye
memekak dan berbalah siber. tapi aku nak jadi atas pagar je. tapi atas pagar kerajaan kot.
isu isa tak abis2 ag ye
tapi bagi aku isa perlu diperthankan
aku sokong 200& budak antipro
teruskan usaha ko bukak minda mahasiswa yang beku
haha…aku suka ko guna makhasathisiswa
hahahaa
berani bodoh nak jadi hero rakyat
July 27th, 2009 at 11:57 pm
wslm org malaysia..
sesungguhnya takrif awk utk negara islam itu salah sama sekali..
tapi, takpa.. takrif awk, pndgn awk..
July 31st, 2009 at 4:46 pm
DI MANA SEMUA?
JANGAN TAKUT MEMBUAT WACANA PEMIKIRAN
JANGAN JADI MAHASISWA LESU.HE3
August 30th, 2009 at 11:47 am
inilah revolusi pemikiran mahasiswa kini.pelbagai idea dilontar..pelbagai amarah diluah, pelbagai kerenah dizahirkan.semuanya mencerminkan diri mahasiswa sendiri sama ada bercakap atas dasar ilmu,pengalaman atau hanya sekadar percakapan di mulut.
September 7th, 2009 at 4:12 am
Jangan biar emosi bunuh kematangan siswa berpolitik
Share
Belia Islam perlu lebih rasional jadi ejen perubahan demi agama, bangsa
ISU hukum hudud, Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), pemansuhan sekolah agama dan pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI),AUKU antara pertanyaan dilontarkan mahasiswa pada Konvensyen Kepimpinan Mahasiswa Islam 2009 (Isco 09) anjuran Dewan Amal Islam Hadhari (Damai), di ibu negara Sabtu lalu.
Ia antara 30 soalan dikemukakan ketika sesi pembentangan kertas kerja ‘Peranan Mahasiswa Islam Dalam Menstabilkan SosioPolitik di Malaysia’ yang dibentangkan oleh Pengarah Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam (Citu) Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof Madya Dr Muhamad Rahimi Osman.
Ada mahasiswa bertanya kenapa Malaysia sebagai negara Islam tidak melaksanakan undang-undang hudud selain mempersoalkan sama ada ISA masih relevan atau tidak untuk diguna pakai hari ini.
Muhamad Rahimi berkata, soalan bertalu-talu itu pernah ditanyakan beliau serta mahasiswa sejak 20 tahun lalu dan fenomena itu dinamakan ‘idealisme mahasiswa’.
Katanya, mahasiswa mempunyai idealisme perjuangan tetapi apabila dalam masyarakat dan alam realiti, mereka berjumpa dengan jawapan kepada setiap persoalan, ketika itu mereka memahami kenapa yang berlaku itu, berlaku.
“Kebanyakan soalan anda perlu dijawab oleh Perdana Menteri. Namun, sebagai mahasiswa Islam, anda perlu menjadi ejen perubahan ke arah kebaikan dalam masyarakat.
“Anda adalah kumpulan penekan untuk memastikan agenda Melayu Islam dapat dijayakan dengan bergerak melalui landasan menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran.
“Jangan pula apabila ditanya kenapa tidak bersolat, anda kata sebab kerajaan tidak Islam. Kuasa memang pada kerajaan tetapi fardu ain hak individu. Jadi, kepemimpinan mahasiswa mempunyai hak menasihati kerajaan ikut prosedur yang ada,” katanya.
Sebelum itu, beliau memperkenalkan peserta kepada sosiopolitik negara bagi membolehkan kesinambungan perjuangan agama dan bangsa diteruskan kepemimpinan muda hari ini untuk masa depan.
Katanya, menjadi kewajipan mahasiswa Islam memahami latar belakang sosiopolitik negara supaya mengetahui seterusnya menghormati kontrak sosial yang dipersetujui pemimpin kaum ketika negara mencapai kemerdekaan.
Ini termasuk pembentukan pola masyarakat pluralistik yang berlaku selepas penjajahan, perlembagaan sebagai dokumen perundangan serta panduan asas sistem politik, kedudukan agama Islam, bahasa dan adat Melayu, Dasar Ekonomi Melayu (DEB) serta pembinaan negara bangsa Malaysia.
Muhamad Rahimi berkata, generasi muda tidak melihat sejarah tetapi merujuk apa berlaku hari ini menyebabkan mereka menuntut perkara yang dirasakan wajar sedangkan hakikatnya keadaan tidak seperti disangkakan dan memerlukan penelitian.
Beliau berkata, beberapa perkara perlu diberi perhatian supaya dapat menstabilkan sosiopolitik negara kini kerana orang Melayu tidak matang berpolitik, maka berlaku perpecahan di kalangan umat Islam.
“Bangsa Melayu memerlukan kematangan dan kebijaksanaan berpolitik. Jangan jadikan perbezaan fahaman sebagai benteng pemisah dan kerjasama dalam semua urusan. Sering kebencian membunuh perkara rasional sehingga apabila berbeza parti, sanggup putuskan silaturahim,” katanya.
Katanya, umat Islam perlu sedar apabila tiada kuasa, mereka menjadi minoriti yang bakal menerima nasib seperti saudara di Selatan Thailand, Mindanao serta etnik Uighur di Xinjiang yang terpinggir serta hak mereka diketepikan.
Kematangan politik juga mengutamakan semangat perpaduan serta kesatuan kerana sejarah membuktikan kejatuhan umat Islam disebabkan perpecahan. Perbezaan pendapat adalah fitrah tetapi kepentingan ummah perlu diutamakan daripada kepentingan sendiri.
Muhamad Rahimi menekankan penguasaan ilmu dalam konteks umat Islam, perlu menimbangkan secara mendalam pengertian adab yang merujuk pemahaman terhadap sesuatu perkara, menegakkan keadilan, membanteras kezaliman.
Katanya, kepemimpinan berwawasan adalah aset kerana pemimpin mampu mengubah struktur negara daripada mundur kepada maju dan makmur seperti Malaysia yang berjaya keluar daripada negara mundur dengan kesungguhan serta kewibawaan pemimpinnya.
Penekanan terhadap usaha ke arah memantapkan mahasiswa Islam yang dibentangkan Pengarah Institut Islam Hadhari Universiti Kebangsaan Malaysia (Hadhari UKM), Prof Datuk Dr Mohd Yusof Othman, memberi gambaran lebih jelas peranan siswa membantu bangunkan masa depan negara.
Katanya, lima kriteria perlu diberi perhatian untuk menjadi mahasiswa mantap iaitu visi yang jelas, pandai merancang, tingkat ketrampilan, bermuhasabah serta beradab kerana status mahasiswa bukan diperoleh secara suka-suka tetapi terletak padanya harapan.
“Mahasiswa yang mantap tahu tujuan melanjutkan pengajian di menara gading seterusnya memastikan mereka menjadi yang baik dengan ada kecintaan membangunkan ilmu demi diri, keluarga, agama, bangsa dan negara.
Mohd Yusof berkata, wawasan yang jelas menjadi asas panduan menetapkan sasaran yang idealistik, akhirnya membolehkan mahasiswa mencapai kecemerlangan. Kehadiran di universiti tanpa matlamat menjadikan kehidupan sebagai mahasiswa tidak bererti.
November 23rd, 2009 at 3:06 pm
salam alaik buat semua pelajar islam…kembali lah kepada jalan yg ALLAH redhai…bersatu hati dalam menegakkan islam di mata dunia..apabila islam berpecah…dan m’punyai byk fahaman..org yahudi akn bersorak gembira…mereka berjaya pecahkan umat islam..contoh mcm syiah dan sunnah..pasti semua sedia maklum kan?kita perlu memilih seorg khalifah yg adil..apabila khalifah dipilih dr bkn ahlinya(adil)maka kerosakkan yg akn berlaku nnt…khalifah bagaimana yg perlu kita cari?khalifah yg menjalani hidup dgn cara islam..mendidik ahli baitnya dgn ajaran islam..khalifah kita msh cetek ilmu tntang islam..tau di mna?apabila dia x dpt mendidik isteri,anak2nya hidup dlm ciri2 islam..tau mcmna?tdk mendidik isterinya menutup aurat..islam kah itu?islam pada nma tp bkn pd kehidupannya.malu sy apabila mereka brcakap tntang agama.tp..aurat trdedah..bknkah ALLAH mensyariatkan bahawa umat islam menutup aurat?itu yg membezakan kita dgn org kafir..apabila baik wanita,baiklah sesebuah negara..tp lihat wanita dinegara kita?fikir2kan la wahai umat islam….kalau dulu mereka mmbawa islam hadhari..tp sekrg 1 malaysia..ke mna trkuburnya islam hadhari yg mereka bggakan dahulu?ke mna?x cukupkan kita sebagai islam shj?…renung2kan dan slmt beramal…=)