Logo Background RSS

Salahkah berhimpun?

  • hasbie

    oleh : Mohd Hasbie Muda*

    1. Sebahagian rakyat Malaysia masih memandang serong pada perhimpunan aman. Kononnya, ia dilihat sebagai budaya rakyat Malaysia yang emosional dan berfikir pendek.

    2. Pada asasnya, saya berpendirian menolak sebarang usaha untuk menjadikan Malaysia sebuah negara Anarki. Tiada kompromi. Namun, benarkah berhimpun sebagaimana semalam boleh membawa Malaysia ke arah sebuah negara Anarki – negara yang kacau bilau dan tidak berperaturan. Kononnya, pelabur tidak akan datang, FDI akan jatuh, peluang pekerjaan akan berkurangan dan ekonomi negara akan merudum. (Frasa dan ayat-ayat ini biasa dimomokkan dalam kursus BTN.)

    3. Sejujurnya, saya bukanlah orang yang berminat dengan perhimpunan atau ‘Demonstrasi’. Selalu juga disindir oleh teman-teman sewaktu menjadi pimpinan pelajar dulu kerana jarang turun berhimpun atau berdemonstrasi. Walaupun kurang berminat, saya tidak menafikan perlunya berhimpun.

    4. Kita harus jujur dalam membuat penilaian. Salahkah berhimpun? Pendek akalkah orang-orang yang berhimpun sebagaimana prasangka kita?

    5. Benar, kita boleh menyalahkan mereka yang berhimpun jika ia dilakukan terlaku kerap. Setiap bulan misalnya. Tidak dinafikan, kesesakan jalanraya akan berlaku, perniagaan ada yang terpaksa ditutup dan sudah tentu keheningan hujung minggu juga terganggu. Namun mereka berhimpun sekadar dua tiga kali setahun. Besar sangatkah impak kepada aktiviti ekonomi negara jika 2 atau 3 hari daripada 365 hari digunakan oleh segelintir rakyat untuk berhimpun menyatakan sesuatu kepada kerajaan?

    6. Mereka yang berhimpun bukanlah untuk suka-suka atau mahu menghuru-harakan negara. Janganlah disamakan rakyat Malaysia pada masa ini dengan rakyat Malaysia pada 40 tahun lalu dalam Tragedi 1969, ataupun rakyat Singapura/Malaysia yang terlibat dalam Rusuhan Natrah pada 1950. Rakyat Malaysia pada masa ini sudah ramai berpendidikan tinggi dan cerdik-cerdik. Zaman telah banyak berubah, saya yakin tiada siapa yang tidak sayangkan nyawa. Memang bodoh bagi sesiapa yang berhimpun untuk kehilangan nyawa. Mereka sudah tentu berhimpun kerana bersebab. Jika tidak, lebih baik bersantai di rumah bersama keluarga.

    7. Pengalaman menyertai perhimpunan aman membantah PPSMI dulu cukup mengharukan. Polis terbukti menjadi punca perhimpunan bertukar ganas. Mereka melepaskan gas pemedih mata dengan membabi buta. Apa salahnya dibiarkan peserta berhimpun dan menuju ke Istana Negara? Saya tidak nampak sebarang senjata yang mereka bawa dan aliran trafik pun tidak tersekat walaupun sedikit terganggu. Namun tindakan polis (FRU) langsung tidak berperikemanusian. Mereka langsung seperti alat kerajaan yang tidak mampu berfikir. Merekalah punca kekasaran fizikal dan gangguan trafik yang parah.

    8. Kebiasaannya, perhimpunan yang dilakukan bukanlah langkah pertama atau usaha awal dalam perjuangkan sesuatu. Ia adalah jalan terakhir. ISA telah dikecam sejak 49 tahun sejak ia digubal pada 1960. Pelbagai wacana akademik, penulisan, disertasi, tesis, memorandum, referandum dan sebagainya yang berkaitan ISA dibuat semata-mata untuk membantah perlaksanaannya di Malaysia. Namun adakah ia berkesan?

    9. Kerajaan masih juga tanpa segan silu menyalahgunakan ISA.

    10. Kita akui bahawa ISA mampu menyelesaikan beberapa ancaman berkaitan keselamatan negara dan kita memang memerlukan akta yang berupaya mencegah ancaman dalaman. Namun, kerajaan Barisan Nasional/Perikatan semenjak 1960 tanpa pernah rasa bersalah telah menggunakan ISA untuk menahan ahli-ahli politik khususnya pembangkang, aktivis masyarakat dan juga orang awam yang tidak berkaitan.

    11. Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, Chandra Muzaffar, Halim Arshat, Karpal Singh, Maximus Ongkilli, Teresa Kok adalah antara ahli politik dan aktivis masyarakat yang pernah merengkok. Berbahayakah mereka? Apa ancaman mereka kepada keselamatan negara?

    12. Banyak cadangan yang lebih waras untuk diambil dalam membantah ISA. Namun, akan pedulikah kerajaan?

    13. Kerajaan khabarnya akan mengkaji semula ISA. Ia satu permulaan yang baik jika kerajaan benar-benar ikhlas mahu berubah.

    14. Membantah ISA bukan bermaksud kita tidak mahu akta pencegahan yang mampu menjaga keselamatan dalaman negara kita. Namun, bantahan ini diharapkan agar mampu mendesak kerajaan supaya sekurang-kurangnya meminda peruntukan tertentu yang membuka ruang kepada penyalahgunaan kuasa.

    15. Membantah ISA juga bukan bermaksud kita membenci apatah lagi mahu menyusahkan kerajaan. Sebaliknya kita mahu supaya suara insan yang menderita akibat ISA didengari dengan lebih kuat oleh pemimpin kerajaan yang kita kasihi itu.

    16. Kita tidak merasa menderita kerana kita tidak berada di tempat orang-orang yang sedang menderita itu. Cubalah memahami.

    ———

    *Penulis ialah Presiden Economics Student Leaders Council (ECONS), sebuah badan pemikir dan NGO bebas terutamanya dalam isu-isu sosio-ekonomi negara, mengembangkan pemikiran kritis dalam politik dan ekonomi di Fakulti Ekonomi dan Pentadbiran Universiti Malaya. Blog Pencak Bicara MHM kini menjadi ruang analisis dan perkongsian beliau.

65 Comments
  1. #1 morchidat
    August 3rd, 2009 at 8:47 am

    salam..ana setuju tentang beberapa perkara mengenai perhimpunan sabtu lepas…namun, ana nak mengajak semua untuk berfikir..kerugian peniaga yang dikatakan ‘besar’ jumlahnya pada ana xperlulah diperbesarkan.mahasiswa perlu berfikir manakah nilai yang terbesar antara kerugian sehari dek kerana asap yang dilepaskan atau kasih sayang seorang ayah (dalam tahanan ISA) yang dinantikan anaknya hampir bertahun-tahun..isu kerugian peniaga dibesarkan, supaya rakyat marah..sahabat2, kasih sayang boleh membina duit,tapi duit xboleh bina kasih sayang…salam..

    Post ReplyPost Reply
  2. #2 Din Bogak
    August 3rd, 2009 at 9:07 am

    Dari menghabiskan masa, tenaga dan wang ringgit pi berhimpun tu baik la habiskan semua tu utk berfikir dan bersama memberi penyelesaian kpd permasalahan yg berlaku. Bukan ke ada ramai wakil rakyat dalam Parlimen yg menjadi wakil kepada rakyat utk bincag masalah rakyat.apa yg jadi pd perhimpunan baru2 ni adalah medan utk setengah2 individu menunjukkan hebat.kita negara yg bertamadun bukan negara yg mengamalkan undang-undang rimba dimana mereka yg hebat dari segi fizikal akan jd tuan.kekuatan fizikal tak menjamin kestabilan diri dan negara.

    Post ReplyPost Reply
  3. #3 as_sahar79
    August 3rd, 2009 at 9:22 am

    Anda berkata2 spt anda sudah sangat masak dengan ISA..
    pendapat anda juga spt mencerminkan anda seorang yg sgt bijak…
    namun bagi saya andalah manusia paling bodoh tetapi berlagak pandai menulis kononnya sgt prihatin dgn isu semasa serta hak2 asasi manusia…

    pesan saya..
    selidik dulu ISA (sebenar-benarnya) diwujudkan untuk apa?
    baca dulu isi kandungan ISA dan teliti dari sudut yang tersirat..

    Lagi satu, tolong jgn remehkan isu penting demi kepentingan peribadi…

    maksud saya, dari kenyataan anda memperkecilkan polis dan peniaga2 yg terpaksa tutup kedai serta kesesakan yang berlaku akibat dari perhimpunan haram, nyata anda seorang yg tak peka dengan sensitiviti masyarakat..

    sepatutnya kita tak ganggu periuk nasi dan ketenteraman orang lain..buatlah perhimpunan kat stadium ke atau padang2 yg tidak akan mengganggu aktiviti orang lain..

    seterusnya, anda pernah jadi polis?anda paham ke perasaan seorang polis?siapa yang menjaga keselamatan kita?siapa yang anda cari jika ada masalah kecurian ke atau sebagainya?
    betapa peritnya mereka menjaga keamanan sampaikan terpaksa berkorban masa dan tenaga sedangkan setiap malam anda mendambakan tidur yang nyenyak di atas tilam yang empuk manakala polis kadangkala terpaksa tidur berbantalkan lengan?

    SEDARKAH ANDA SIAPA YANG ANDA KUTUK SELAMA INI?

    saya x peduli tanggapan anda pada saya tetapi sebagai seorang melayu Islam..sekurang-kurangnya anda perlu menilai dari setiap sudut perkataan yang bakal dikeluarkan…

    -AKU MELAYU-

    Post ReplyPost Reply
  4. #4 himura45
    August 3rd, 2009 at 10:28 am

    rakyat harus bersuara apabila rintihan tidak lagi didengar wakil mereka di parlimen maka perhimpunan ini harus didengar oleh pihak kerajaan yang memerintah

    Post ReplyPost Reply
  5. #5 aku hanya aku
    August 3rd, 2009 at 11:47 am

    salam..aku walaupun pompuan n dikatakan lemah juga berada ditempat kejadian.x sanggup aku melihat anak kecil kepedihan mata kerana semburan gas pemedih mata dipremis ” Semua House ” masjid jamek.polis bukan lagi penjaga keamanan tetapi pemusnah keamanan.org awam yg x gie demo pun kena kejar FRU.pe kelas polis malaysia???

    Post ReplyPost Reply
  6. #6 mang
    August 3rd, 2009 at 12:04 pm

    alangkah bagusnya kalu suma orang sensitif seperti saudara AKU MELAYU ni…

    Tp ana musykil ttg pernyataan anta pasal maksud tersirat kewujudan ISA?

    Boleh terangkan?

    Post ReplyPost Reply
  7. #7 samsul87
    August 3rd, 2009 at 12:28 pm

    as_sahar

    bodoh betul, memang la atas kertas matlamat lain, tapi yg dibuat lain. aku akan tuntut setiap titis air mata keluarga tahanan tanpa bicara dari engko yg menyokong di akhirat nanti

    Post ReplyPost Reply
  8. #8 org kita
    August 3rd, 2009 at 1:24 pm

    salam..

    saya tak turun g demo sbb ada keperluan yg sngt2 mustahak. saya menyesal tak g demo.. tak g bsama2 shbt2 saya..

    saya tak peduli apa org nak kata ttg org mcm kami. salahkah buat perhimpunan haram???

    yg letak fru suma2 tue watpa?? sapa yg cari psl sbenanya?? ada tngk mahasiswa wat menda yg ble membahayakan tak?? napa fru pelu bertindak ganas???

    fru laksana lembu dicucuk hidung. hnya mengikut kata pihak atasan tanpa ada rasa kemanusiaan. mungkin tak suma fru mcm tue. hnya sebilangan je..

    wallahu’alam..

    Post ReplyPost Reply
  9. #9 nkama31
    August 3rd, 2009 at 1:45 pm

    Saya ingin memaklumkan agenda sebenar MALAYSIAKINI:

    http://cima.ned.org/868/malysia-event.html

    The website above analysed the close cooperation between MALAYSIAKINI and CIMA which is part of Zionist pro-Israeli NED, which is based in Washington, USA.
    (Sekiranya saudara2 ingin tahu lanjut mengenai National Endowment for Democracy (NED) ini, sila email kpd saya nkama31@yahoo.com

    Satu lagI info untuk viewers:

    ##1 GEMPAR – PENGANJUR GMI BAYAR RM50-100 KEPADA PELAJAR!
    “Ada beberapa benda saya nak kongsibersama dengan pembaca sekalian, saya diberitahu bahawa budak-budak yang turun untuk menetang ISA tadi kebanyakannya dari Universiti Islam Selangor, menurut seorang pelajar yang menceritakan kepada sahabat saya, bukan itu sahaja malah mereka di beri duit poket sebanyak rm50 ke 100 seorang!”
    (parpukari.blogspot)

    Last sekali, lihat website ini dan fikirkanlah: di mana ada “kekecohan” yang sengaja di ada-adakan, yang melanda se sebuah negara, pasti ada CIA sebagai dalang di dalam agenda itu. Malaysia tidak berkecuali dalam hal ini. CIA-NED-Council Of Foreign Relations ada “proxy” di dalam negara ini sekarang. Utk maklumat lanjut sila email kpd saya. Hanya orang yang BENAR-BENAR ikhlas ingin tahu kebenaran, akan dilayan.

    ” CIA and The Iranian Experiment”
    http://www.israelsh amir.net/ Contributors/ Meyssan.htm

    I hope Malays, Muslims in this country will not fall into the trap through disinformation by Steven Gan and the chosen individuals who were sent, paid and trained to create ‘division and chaos’ in this country.

    If DAP and its alliance takes over the country, Muslims and Malays will be polarised to one corner, like in SINGAPORE. Muslims, beware.
    LIM KIT SIANG adalah secretary kpd. LEE KUAN YEW dulu. SINGAPURA tidak mansuhkan ISA hingga ke hari ini.

    Post ReplyPost Reply
  10. #10 congkak
    August 3rd, 2009 at 1:45 pm

    nak berhimpun, gi la dataran merdeka ke..padang ke, stadium ke? sure xkan kena sembur. saje cari pasal gi kumpul tgh jln..pastu salah fru.bodoh tul pembangkang!

    Post ReplyPost Reply
  11. #11 aki rokawa
    August 3rd, 2009 at 2:26 pm

    Negara Malaysia juga mengiktiraf kebebasan ini seperti mana yang terkandung di dalam Perlembagaan Persekutuan, Perkara 10 (1) (b) di mana semua warganegara adalah berhak berhimpun secara aman dan dengan tidak bersenjata.

    Persoalannya, adakah kebebasan ini benar-benar dinikmati oleh rakyat pada hari ini?

    Fikir-fikirkan…

    Post ReplyPost Reply
  12. #12 saya
    August 3rd, 2009 at 2:30 pm

    pemimpin mana yang sanggup menyakiti rakyat ni?? suara rakyat tdk mahu didengar..sangup mengenepikan hak rakyat dlm bersuara..menghina rakyat..melukakan hati rakyat.. kate..rakyat didahulukan..tapi..ape jd sekrg..??? malah diserang..ditangkap..disakiti..dituduh menjadi pengncam negara.. pemimpin ape ni??? fikir2 kanlah..

    Post ReplyPost Reply
  13. #13 matjang
    August 3rd, 2009 at 3:24 pm

    buat as_ashar79..pemberi komen no 3..dlm meralisasikan pendapat tidak ada yang bodoh dan cerdik.melahirkan idea lebih cerdik dari org yang membodohkan org lain, tp x de hasil…sila tulis sebuah artikel berkenaan relevennya ISA, dan mintak mahasiswakini publishkan. saya nak tgk betapa cerdiknya saudara mengenali dan menyayangi ISA

    aku anak bangsa melayu…perjuangan melayu dah basi saudara ashar…

    Post ReplyPost Reply
  14. #14 Mohd Hasbie
    August 3rd, 2009 at 3:49 pm

    salam
    pendedahan nkama31 menarik, jika benar kita mesti pastikan sebarang agenda rakyat dipengaruhi anasir-anasir luar yg sentiasa mahu runtuhkan negara..

    teringat peristiwa 13 mei sebagaimana yg Tunku Abdul rahman tulis dalam bukunya “13 mei – sebelum dan selepas” ternyata komunis cuba mengambil pluang dari perarakan mayat seorang pmuda sosialis yg mati sewaktu malam kempen pilihanraya.

    sy berharap semoga rakyat bijak.jgn diperalatkan walaupun oleh Pakatan Rakyat..haha~

    Matjang, terima kasih..tak mengapalah as-sahar79 masih hidup dalam ‘dunia’nya..moga-moga dia lebih bijaksana~

    Post ReplyPost Reply
  15. #15 bentara
    August 3rd, 2009 at 5:19 pm

    (Perlembagaan Persekutuan, Perkara 10 (1) (b) di mana semua warganegara adalah berhak berhimpun secara aman dan dengan tidak bersenjata.)

    mmg la perlembagaan ada cakap berkumpul secara aman, tapi korang bukan berkumpul secara aman, tapi dah mengganggu ketenteraman orang lain, periuk nasi orang lain dan lain2.

    yang dimaksudkan berkumpul cara aman adalah di tempat yang selamat contohnya dalam stadium, padang. itu baru dikatakan aman.

    kalau nak baca bab perlembagaan, tolong baca dengan penuh dan disertakan dengan penjelasan. bukan hanya mengeluarkan fakta sahaja.

    mcm kes teoh hari tu, yang berkumpul di stadium utk menyatakan simpati, tidak pula polis kalau coz korang buat kat tempat selamat dan aman. kalau buat kat jalan mmg la polis kacau.

    tidakkah anda terpikir bahawa, kalau semua peniaga membuat laporan polis kerana anda menganggu ketenteraman awam, sudah pasti, pihak penganjur akan dipersalahkan.

    jangan putar belit undang2.. coz aku pon orang law jgk

    Post ReplyPost Reply
  16. #16 UM asasian
    August 3rd, 2009 at 5:35 pm

    Saudara nkama31 mintak tolong siasat dlu dakwaan psal GMI bg duit dkt pelajar…sbb sumber saudara adalah parpukari.blogspot.com. parpukari ni adalah blog BN yang paling x buleh dipercyai.

    P/S: aku maseh igt dia wat fitnah dkt YB aulong psal kes sembur lada tue. dia tuduh YB aulong perangkap hee yit fong dan hee yit fong x smbur pon. Walhal video terang2 tunjuk hee yit fong sembur lada kt YB aulong (x igt nama)….

    Aku x sokong mna2 parti pon…tp aku berharap sgt BN goal PRU 13 nnti…wassalam

    Post ReplyPost Reply
  17. #17 shahzan
    August 3rd, 2009 at 6:11 pm

    encik mat jang.. rilex lar.. dia bagi pendapat lar encik.. jangan gado2 k.. piece..

    anyway encik penulis.. sy xkisah pun pasal ISA ni kene mansuh atau x.. tapi yg sy kisah kenapa tempat perhimpunan ni selalunya x strategik ye???

    penganjur dah xda otak yg waras nak cari tempat luas untuk berarak ke?? yg saya kesalkan encik bertanya Salahkah berhimpun? mestilah tidak salah encik.. tp berhimpun yg macam mana?? kalo benda betul tp xsesuai.. ley jatuh haram tau..

    contohnya.. kita makan ayam goreng xsalah encik.. tapi kalo kita makan ayam goreng tu bukan disembelih cara islam.. ia adalah haram..

    saya berharap sgt agar lain kali kalo nak berhimpun ke apa ke.. kuar duit sikit.. sewa tempat.. pastu pastikan berhimpun secara HALAL.. boley x???

    saya x dengar ni.. boley x..?? insyaAllah boley.. hehe..

    Post ReplyPost Reply
  18. #18 Ammar
    August 3rd, 2009 at 9:29 pm

    Kepada Bentara…
    Demonstrasi boleh dilakukan secara aman tanpa mengganggu ketenteraman awan dan periuk nasi penjaja. Sepanjang pemerhatian saya terhadapa demonstrasi di negara ini, provokasi terlebih dahulu dicetuskan oleh pihak berkuasa.

    Cuba lihat dari segi aspek ini pula. Rakyat Malaysia datang dari segenap ceruk untuk berhimpun di Kuala Lumpur, peniaga yang menjual air atau makanan pasti beroleh manfaatnya kerana demonstrasi biasanya dilakukan pada waktu tengahari.

    dan lagi satu, polis boleh membantu dalam memberikan pertolongan terhadap trafik dan orang awam. Pasti demonstrasi boleh berlaku secara aman.

    Walaupun anda law, tetapi emosi janganlah dicampur adukkan dengan fikiran…..

    Post ReplyPost Reply
  19. #19 Mohd Hasbie
    August 3rd, 2009 at 10:39 pm

    salam
    sgt menarik komentar2 yg dikongsi oleh teman-teman..wacana terbuka walaupun secara maya sebegini boleh meluaskan lagi pemikiran dan kefahaman kita ttg sesuatu perkara..asalkan kita sentiasa terbuka dan merendah diri, insyaAllah manfaat kan diperolehi dr perbincangan2 yg dibuat.

    isu2 politik dan agama sememangnya antara isu2 sensitif yg jarang mahu dibincangkan.namun Alhamdulillah, di laman ini kita boleh berbeza pandangan dgn suasana yg begitu harmoni.

    tahniah mahasiswakini utk satu ruang diskusi yg baik~

    Post ReplyPost Reply
  20. #20 org kita
    August 4th, 2009 at 1:51 am

    hmm.. menarik2..

    Post ReplyPost Reply
  21. #21 as_sahar79
    August 4th, 2009 at 8:18 am

    salam..
    Pertamanya buat saudara penulis Mohd Hasbie,sy memohon maaf atas kekurang ajaran bahasa yg di pakai..nyata saya pun mudah dipengaruhi emosi kerana pakcik sy meruoakan salah seorang yg trpaksa menanggung kerugian akibat kedainya dipecahkan oleh pejuang-pejuang anti ISA tanpa sebab..

    buat sesiapa yg nak tau lebih lanjut peranan ISA, saya xbleh nak publish hasil kajian saya sbg seorang pelajar undang2 di salah sebuah IPTA..

    kerana apa?cukup kalau saya katakan tanpa kita sedari kita mempunyai 2 set undang2 yang berbeza…tapi masih digunapakai hingga kini…perjanjian2 mainstream yg kita ketahui dicatat dan dibukukan melalui salah satu contohnya Perlembagaan Persekutuan..tetapi disebaliknya?///

    Post ReplyPost Reply
  22. #22 faez
    August 4th, 2009 at 10:26 am

    tak payah nak pusing la sahar79…ISA tu mmg terbukti kejam dan zalim..ko masih lagi nak pertahankan kan ke?/kalau ko ade hasil kajian bagitau jela…mcm hebat sagt ke kajian ko…??orang lain banyak membneci ISA sbb zalim..kalu bersalah pun bagi peluang untk pertahankan diri…bawa peguam dan sebagainya…ini main tagkap bertahun2 ..kdg2 tangkap tanpa sebab.ape hal???ini ke negara yang dikatakan demokrasi…ape yang berlaku tak menggambarkan realti sebenar keadaan demokerasi di malaysia….

    kiat mahu ISA di mansuhkan …bukan dipinda…dipinda bermaksud kekangan ISA tu masih ada….malah ia boleh dimanipulasikan oleh pihak tertentu bila keadaan yang dirasakan berkepentingan….ISA sah dan jelas menyalahi hukum Islam…ini ke yang nak dipertahankan dalam ISa.???

    islam tak pernah ajar pun untuk kita tahan seseorang tanpa bicara..tanpa ada bukti yang kukuh..kalau ade bukti sekalipun…bicarakan di mahkamah.,.bukan sumbat terus dalam penjara bertahun-tahun….

    mcm mana dengan anak2 isteri2 mangsa ISa.??siapa yang akan bertangungjawab atas penceraian yang berlaku kepada mangsa ISA ??siapa yang nak bertanggungjawa dengan tekanan yang dihdapi oleh mangsa ISA??

    kalau ISA ni berfaedah..tunjukkan ape faedah nya untuk orang Islam..untuk negara kita…ISA dah tak releven…

    Post ReplyPost Reply
  23. #23 Intelek Muda
    August 4th, 2009 at 11:34 am

    X banyak nak komen.

    ISA ni x payah kena check sejarah. Kalau kena kat sedare mare or diri sendiri, baru tau ‘demokrasi’nya ISA ni.

    Jangan selami perasaan polis, tapi selamilah perasaan tahanan ISA dan keluarganya. Kerana kita tidak ramai yang akan jadi polis, tapi berpotensi menjadi mangsa ISA.

    Salam MANSUH ISA.

    Post ReplyPost Reply
  24. #24 Org Malaysia
    August 4th, 2009 at 1:19 pm

    kepada saudara intelek muda,

    “Jangan selami perasaan polis, tapi selamilah perasaan tahanan ISA dan keluarganya. Kerana kita tidak ramai yang akan jadi polis, tapi berpotensi menjadi mangsa ISA.”

    apakah kamu rasa pihak polis kita jauh lebih jahat berbanding dgn para tahanan ISA!!!!

    apakah kita rasa pakcik2 polis tuh jauh lebih jahat drpd Hindraf, al-maunah dan komunis Chin Peng!!!!!

    lg satu kalau cakap tidak cukup…. cuba bg bukti bahawa kerajaan kita menzalimi rakyat menggunakan ISA!!!!!!

    bg bukti…. sesungguhnya cakap tanpa sebarang bukti adalah satu finah!!!!!

    Post ReplyPost Reply
  25. #25 pro perpaduan
    August 4th, 2009 at 2:02 pm

    wah hebat la jatuh kan air muka NC sendiri….
    mesti ko org puas hatikan…..
    mcm ni kah org yg nk jd pemimpin satu hari nnt….
    mana ajaran agama yang diajarkan kepada kamu semua adakah ianya sekadar tiket untuk menjatuhkan org lain?????
    fikir2kan lah wahai manusia yang belajar agama hingga ke universiti…..

    Post ReplyPost Reply
  26. #26 Anak Muda Reform
    August 4th, 2009 at 3:21 pm

    ISA tetap zalim, mnahan org tanpa bicara…barang siapa yang cenderung kpada kezaliman, kepalak bakal disambar api neraka (maksud ayat al-quran)…so geng2 anti-ISA, dah bersuara mudah2an dinilai oleh allah, manusia tidak ada kuasa nak menghukum…

    GMI pernah ajak PEWARIS berdebat isu ISA di Menara PKNS, PJ..PEWARIS tak datang, sape pengecut..dah PEWARIS kate, ISA tak haram…kajian, mane kajiannye, kami dah dedahkan macam2…

    tahu @ tak, sejarah penubuhannye oleh seorang pakar undang2 anti-pengganas, die menyatakan beliau sanggup gubal undang2 ISA ini hanya untuk setahun, malangnya, kerajaan Malaysia melanjutkannye…

    tahun 1987 @ 1988 (tak ingat), yang mencetuskan api perkauman, UMNO & MCA, kenapa OPS LALANG menangkap pemimpin pembnagkang?? 1980-an, kenapa nak tangkap Ibrahim Libya??bukan tragedi 1969, merupakan konspirasi jahat Tun Razak menjatuhkan Tunku Abdul Rahman…??

    sebab memang UMNO jahat, MB Selangor dulu pun (DAto’ Haron Idris), die ketua pemuda UMNO…kenapa dipecat??sebab boleh menyaingi Tun Razak??kena buang oleh tun razak, so ingat org boleh percaya ke dengan hujah2 UMNO nih…

    soal kerugian, yang menyebabkan kerugian bukan demonstran, tapi Polis & FRU…org dah nak balik, boleh tembak gas pemedih mata??waktu berhimpun, kedai2 tak tutup pun, bile start polis tembak, baru kedai tutup…jangan buat tuduhan jahat macam tuh, memang polis penyebabnye…

    kelakarnye…

    Post ReplyPost Reply
  27. #27 rima
    August 4th, 2009 at 6:27 pm

    kpd org malaysia n smua pmbaca..buka link 2..

    Post ReplyPost Reply
  28. #28 rima
    August 4th, 2009 at 6:27 pm
    Post ReplyPost Reply
  29. #29 maau'lumbih
    August 4th, 2009 at 7:09 pm

    terfikir lama akan bait kata-kata seorang manusia bila menyebut isu ISA : Bilamana ALLAH dapati ADAM dan HAWA telah melakukan kesalahan dipanggil mengadapNYA (soal-siasat) meskipun kita menyakini bahawa ALLAH itu MAHA mengetahui,adakah KERAJAAN BN terutama NAJIB itu lebeh..lebeh..lebeh HEBAT dari ALLAH dalam mengetahui sesuatu kebenaran @ kebatilan???fikir-fikirkanlah..

    Post ReplyPost Reply
  30. #30 bankang
    August 4th, 2009 at 9:53 pm

    ko ni pandai ckp je
    ko xth perasaan org dlm isa 2
    fikir la ckit
    ko 2 bodoh

    Post ReplyPost Reply
  31. #31 bankang
    August 4th, 2009 at 9:57 pm

    oooo
    pndai la ko bab law ye
    hbs siksa org dlm isa 2 cmnne
    mn pegi law ko

    Post ReplyPost Reply
  32. #32 bankang
    August 4th, 2009 at 10:05 pm

    ooooo
    org malaysia..emosi la ko ni
    support la isa ko 2
    try ko g tidur smlm dlm isa 2
    tgk best x
    pastu ckp r kt ak
    mst best kan
    huhuhu
    haprak isa……….mansuh3

    Post ReplyPost Reply
  33. #33 Din Bogak
    August 5th, 2009 at 9:23 am

    Pembangkang hanya nk tunjuk power jek dgn demonstrasi..bila di ajak berunding dan bermusyawarah mereka tolak..takut dgn fakta-fakta..demo 1 ogos tak kan jadi demo aman la kalo dah beribu org berkumpul di tengah jalan raya tu..org nak lalu lalang tak boleh la..terganggu la keamanan di tempat tu..apa la mangkuk sgt..demo aman konon..bnda mudah pun tak leh pikir..saja bagi susah..

    Post ReplyPost Reply
  34. #34 saiful redzuan mpmum
    August 5th, 2009 at 4:56 pm

    apo ko bodola ko ni hasbie muda bangang…ko pk la…wat demo bangang kat jalan tar, da tau tmpat 2 tumpuan ramai tempatan n plancong, pertama memalukan imej ngara orang asing tgk, kedua ramai peniaga ttp mnyebabkan kergian…ko hasbie memg baghal…kalah kldai, ko tau kan itu agenda pmbangkang, ko pon mmg sokong pmbangkang…orang mcm ko ni la perosak perpaduan orang mlayu, haprak, kurap, anjing , otak kat lutut

    Post ReplyPost Reply
  35. #35 zakwan
    August 6th, 2009 at 12:27 am

    salam
    pemimpin pemerintah tekankan pasal peniaga rugi dan macam-macam. tapi pernah tak terfikir pasal rasuah yang jelas merugikan semua pihak, bukan sahaja peniaga tetapi semua bahkan kepada beberapa keturunan. Mana dia pengadilan berkaitan dengan isu ap dan lain-lain. Sedangkan GMI ini hanya mahukan keadilan. saya cabar datuk najib naik mimbar membaca khutbah.

    Post ReplyPost Reply
  36. #36 zakwan
    August 6th, 2009 at 12:43 am

    Wahai din bogak
    pembangkang dah lama dah ajak bn musyawarah, masih ingat kah, tuan guru nik aziz ajak berdebat xnak, saya pun xfaham. yang pasti saya nak pemimpin yang boleh jadi imam solat, baca khutbah, tafsir hadis.. contohnye nizar jamaludin.din pilih pemimpin yg mcmana. nanti 31 ogos din jgn kuar k sbb beribu orng kuar time tu.

    Post ReplyPost Reply
  37. #37 Pro Hasbi
    August 6th, 2009 at 2:03 pm

    komen saiful mpmum sangat biadab dan memalukan nama baik mpmum dan um..beginikah taraf seorang ahli mpmum?

    sdr hasbi hanya mmberikan pndgn beliau ttg phimpunan aman..kalu tak setju balaslah dgn hujah yg bernas, bukan dgn maki hamun.tergamak sdr mmaki hamun saudara seislam dgn perkataan ‘anjing, kurap, dll’?

    kpd saiful redzuan, anda smmgnya tidak layak utk mnjadi ahli mpmum..sy malu dgn anda

    Post ReplyPost Reply
  38. #38 bankang
    August 6th, 2009 at 4:10 pm

    salam
    alooo cik redzuan mpmum
    ko ckp mcm xde agama la
    xfkir agama ke…..mmg ko ni isa la
    sdp je kata org anjing
    ke ko bangga jd mpmum
    dunia je 2
    baik selamatkan org dlm isa y x bersalah dpt kejayaan dunia akhirat
    rilek ye cik redzuan…..nm mcm penjaga syurga tp ckp mcm nk msk neraka je

    Post ReplyPost Reply
  39. #39 rima
    August 6th, 2009 at 4:48 pm

    kpd din bogak dan laen2, jgn jadi buta mklumat..atau buat2 buta…nanti ditutup pntu hti…GMI ajk PEWARIS berbncang, PEWARIS xjoin..TGNA ajk Najib berdebat tp juga x direspon..mungkin GMI patut ajak din bogak utk berdebat..dia byk fakta kes 2

    Post ReplyPost Reply
  40. #40 zakwan
    August 6th, 2009 at 5:05 pm

    salam
    Buat saudara saiful mpmum. cakap jgn mengikut emosi. Dalam hal ini, kerajaan perlu berikan ruang untuk gmi bersuara. biar mereka kemukakan apa yang nak kemukakan. siarkan dalam tv. gmi bukan pengganas.biar masyarakat menilai sapa yang betul. kalau gmi salah, kerajaan perlukan jelaskan. jika kerajaan salah , maka perlu berubah,
    . TIDAK PERLU KUTUK MENGUTUK KERANA BICARA ILMIAH TIDAK PERLUKANNYA.

    Post ReplyPost Reply
  41. #41 Saudara SeIslam
    August 6th, 2009 at 10:58 pm

    Assalamualaikum

    aku malu tgk sape2 yg xreti kontrol emosi

    aku malu tgk sape2 yg ckp reti je tp xreti bg fakta

    aku malu tgk sape2 yg xtahu ape tu mksud “pandangan” dan “berbincang”

    aku kat sini xde nak ckp ape2 psl polis yg mmg tersangat baek dan tersangat la bagos bwat keje jage keselamatan negare, tahniah ntuk polis

    tapi, xbermaksud bile dah bwat mnde baek, mnde buruk yg dibuat boleh diabaikan, x jugak bermaksud yg kalo dah bwat mnde jahat, mnde baek kite abaikan

    so, yg penting kat sini, kalo ade mnde yg xpatut dilakukan oleh sesuatu, kite bincang, kite btolkan, bkn kite abaikan perkara jahat tersebut dgn mengungkit balik sume mnde baik yg dibuat oleh sesuatu itu

    same dgn isa, kalau bile dah ade pandangan buruk terhadap isa, sepatutnye bidas dulu pandangan buruk tu baru bagi ape baeknye isa tu

    tapi ape yg aku nampak, bnyk yg dah sebut pasal keburukan isa dan aku setuju dgn keburukan tu, keburukan tu lak xdibidas oleh mereka2 yg tidak menyokong pemansuhan isa, mereka2 yg pro isa hnye ckp isa bagus dan x bg fakta, bile mntak fakta, ckp confidential pulak

    psl perhimpunan lak, saya sokong pandangan saudara hasbie, perhimpunan di malaysia bukan satu budaya yg selalu diadakan stiap kali ade masalah, tapi hanye dilakukan bile ade masalah besar shaja

    sepatutnye kerajaan biarkan sahaja perhimpunan tersebut bermula dan berakhir, bkn menghalang, tindakan menghalang tu yg menjadikan perhimpunan tersebut kelam-kabut yg mndatangkan bnyk masalah, orng lari sbb dgr kalau ade perhimpunan komfem ade polis, sbb tu la kelam kabut

    kalau dibiarkan sahaja, kan tiada masalah?? kalau benar perhimpunan itu membazir duit, bawak bnyk masalah, xberkesan dan mcm2 lg, cube dibiarkan dahulu sampai habis, lps tu baru mereka2 yg berhimpun tu terfikir betul ke tindakan mereka, jgn pulak tunjuk ketakutan dgn “suara rakyat”, cube dulu baru tahu

    ape2 hal pun, saya sokong ISA dimansuhkan,kenape perlu tangkap mereka2 yg tidak merbahya nie dgn tergesa2??? bawa bicara dulu, bawak mahkamah dulu baru btol, xyah tergesa2, bkn nye mereka ni ade virus yg merebak serta merta, pesakit merbahaya pn diperiksa dulu baru boleh dikuarantinkan

    itu saja, salam

    Post ReplyPost Reply
  42. #42 shahzan
    August 7th, 2009 at 2:44 am

    oo…. sungguh bernas dan beradab Saudara SeIslam.. good..

    sesungguhnya sy xmenyokong ISA ni.. tapi saya juga tidak menyokong sebarang bentuk Perhimpunan yang xberlesen..

    Kalo korang paham Malaysia ni pentingkan keselamatan.. benda2 yg berkemungkinan menyebabkan rusuhan pastinya kelibat polis akan ada bg menyuraikan keadaan.. so xyah lar korang nak salahkan polis..

    Perhimpunan dilakukan di tempat yg tidak strategik mmg xperlu disangkal lagi iaitu di tgh KL dan di tempat majoriti org melayu meniaga.. kalo korang nak kata betul ley berhimpun di tempat lalu lalang manusia yg bergelar atuk, nenek, ibu mengandung, budak kecik.. so aku xley kata apa lar.. otak dah bijak.. fikirla..

    korang cakap ISA ni terlampau lar zalim.. emm.. bg konteks islam aku setuju.. tp act ada baguz dan ada buruknya ISA ni.. di malaysia ni bukan ada satu agama je.. kita majmuk dan ISA ni juga lar yg selamatkan kita dari perpecahan oleh manusia yg xsayang mulut.. kenapa harus mansuh.. kenapa tidak diperbaiki? perbicaraan harus diwujudkan utk yg dikenakan tindakan ISA ni.

    Post ReplyPost Reply
  43. #43 org kita
    August 7th, 2009 at 3:18 am

    kalo dulu saya mmg setuju dgn apa yg dikatakan oleh saudara shahzan.

    tp skrg tak lg

    sbbnya.. bila ISA tak dimansuhkan terus, ia akn tetap digunakan utk kepentingan peribadi ‘pihak’ terbabit

    saya menyokong tanpa bantahan wlu sedikitpun akan pemansuhan ISA

    TAKBIR!!!!

    Post ReplyPost Reply
  44. #44 zakwan
    August 7th, 2009 at 8:12 am

    Salam
    Buat saudara shahzan. betulla kat malaysia ada pelbagai agama, tapi saudara tidak yakin ke bahawa islam itu adalah syumul dan adil? Ingatlah kehidupan perlu berlandaskan agama bukan akal fikiran yang jelas tidak boleh mengatasi ilmu ALLAH YANG MAHA BIJAKSANA.

    Post ReplyPost Reply
  45. #45 shahzan
    August 7th, 2009 at 10:11 am

    kamu mmg pandai berkata-kata encik zakwan dan sekali lagi menyelitkan isu agama islam.. tp sedey saya dengar kamu cakap macam ni encik zakwan.. sbb pe.. kamu seperti anggap sy xtau lar pulak islam ni syumul.. haha..

    yg lg saya sedey pula.. sbb sikap tolak ansur sy ni dianggap orang yg jahil ttg agama.. padahal.. saya ingin menyatakan.. negara ini berbilang kaum dan mempunyai byk agama.. apa salahnya diperbaiki ISA mengikut apa yg kita kehendaki..

    sy ni insan yg lemah mungkin ilmu Allah ni terlalu besar bg saya.. jadi saya gunakan ilmu Allah ini sedikit dan otak saya sedikit.. maafkan lar saya sebab sy tidak seperti kamu zakwan..

    Post ReplyPost Reply
  46. #46 zakwan
    August 7th, 2009 at 10:51 am

    Buat Shahzan
    Islam ialah untuk pelbagai kaum. Cukup Adil, tidak perlu pertikaikan itu.Kita hamba yang hina disisi Allah….. saya perbetulkan ayat kamu. perbaiki ISA berlandaskan islan bukan berlandaskan kehendak.

    Post ReplyPost Reply
  47. #47 zakwan
    August 7th, 2009 at 10:58 am

    Kenapa saudara amat tidak senang hati jika saya kaitkan dengan agama? Sedangkan semua bentuk perbuatan berlandaskan islam. atau saudara fikir tidak boleh? Makan baca doa, pakai baju pun ada doa. Saya nak ingatkan saudara bahawa jika kamu tidak yakin dengan islam 100%, akidah boleh tergugat. SEMUANYA seperti wayar tanpa penebat jika tidak disaluti ISLAM.

    Post ReplyPost Reply
  48. #48 zakwan
    August 7th, 2009 at 11:01 am

    Jangan menjadi golongan Muktazilah, berasaskan logik sahaja. sedangkan ilmu Allah amat tinggi sehingga tidak terfikir oleh kita. Ilmu Allah itu tidak perlu kepada logik, tetapi keyakinan. Anda percaya dengan alam kubur?

    Post ReplyPost Reply
  49. #49 Anak Muda Reform
    August 7th, 2009 at 12:50 pm

    Demo je, nak buat ape peerlu berlesen, kelakarnye…peniaga ke ape, tak timbul isu tuh, yang menyebabkan jadi begitu, sebab tindakan polis…kalu polis menjaga keselamatan bangunan pun dah cukup baik, kenapa perlu sembur air water canon, lepaskan gas pemedih mata..sah2 menunjukkan polis nak bertempur dengan rakyat…logiknye, walaupun diperlakukan begitu, rakyat tetap tidak sabar dan tak buat ape2 pada polis…polis henyak org ada la..sebab polis memang anjing UMNO…

    perhimpunan ini bagi menyatakan, rakyat bersatu hati menentang akta ini, itu sahaja…ada masalah ke??die nak berkumpul di mana, itu belakang cite…ooo, org berhimpun untuk konsert malam merdeka, tutup jalan sana-sini, tak timbul pula rungutan..jangan nak jadikan isu…asalnye, peniaga tak tutup kedai pun, dieorg tutup lepas polis tembak gas..sape yang menimbulkan rusuhan ganas??POLIS…memang bangsat..

    Post ReplyPost Reply
  50. #50 Tun Mahathir
    August 7th, 2009 at 2:41 pm

    1. Apabila sahaja saya dilantik sebagai Menteri Pelajaran pada tahun 1974, maka Anwar Ibrahim pun mula menghasut penuntut universiti untuk mengadakan tunjuk perasaan jalanan. Isunya apa saya sudah lupa.

    2. Walaupun Anwar bukan pengasas demonstrasi jalanan tetapi sejak dia memasuki politik, taktik memperalat orang untuk menjayakan dirinya melalui demonstrasi jalanan kerap diguna olehnya. Dianya memuncak apabila disingkir daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri. Tiap minggu demonstrasi diadakan.

    3. Budaya demonstrasi datang dari luar. Memang dalam keadaan terlalu tersepit dan tidak ada cara lain untuk memperjuangkan sesuatu, demonstrasi jalan terpaksa diadakan. Demikian semasa melawan Malayan Union, orang Melayu berdemonstrasi.

    4. Tetapi apabila cara lain terbuka luas demonstrasi tidak sepatutnya menjadi pilihan.

    5. Sebabnya ialah orang yang menjadi mangsa bukan Kerajaan sahaja. Yang jadi mangsa ialah peniaga, terutama peniaga kecil yang kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Bagi mereka ini demonstrasi adalah mala petaka yang lebih buruk daripada hujan lebat. Barangan jualan terutama makanan sudah disiap dan tidak boleh disimpan. Kerugian sehari tidak dapat ditampung dengan keuntungan 10 hari atau lebih.

    6. Peniaga lain juga akan tanggung kerugian. Tetapi kerugian yang terbesar ialah pembangunan negara untuk rakyat. Kita sedar bahawa pembangunan negara membawa banyak nikmat kepada seluruh rakyat. Banding sahaja pendapatan per kapita sebelum Malaysia dibangun dengan selepas kemajuan dicapai.

    7. Apabila demonstrasi jalanan diadakan, pelabur samada tempatan atau asing akan curiga untuk melabur. Dengan itu peluang untuk kontraktor, pembekal barangan, khidmat pengangkutan, pekerja dan penjual makanan untuk pekerja – semua peluang ini akan hapus.

    8. Polis terpaksa ambil tindakan. Gas pemedih mata dan belantan diguna. Kegunaan cara keras ini biasanya diumpan oleh pendemonstrasi. Imej polis dan negara jadi buruk. Ini sangat menggembirakan Anwar kerana inilah ceritanya kepada orang luar negeri. Malaysia katanya adalah tidak demokratik, zalim, tidak ada kebebasan bagi rakyat, dan lain-lain. Demonstrasi bukan untuk mengugut kerajaan sahaja tetapi untuk tunjuk kepada dunia betapa buruknya Negara sendiri. Secara tidak langsung tujuan demonstrasi ialah supaya dianya memerintah Negara ini. Na’uzubillah.

    9. Ada negara-negara di mana demonstrasi kerap diadakan. Di rantau ini pun ada. Apakah negara-negara ini berjaya?

    10. Demokrasi mengizinkan demonstrasi. Samada demokrasi menguntungkan pengamal bergantung kepada pengamal. Jika pengamal tidak faham cara mengguna demokrasi, kebaikan dan keuntungan tidak akan tercapai.

    11. Ada orang di sebelah sana, di Barat yang amat gembira apabila kita tidak dapat bangunkan Malaysia. Nama mereka adalah seperti Wolfowitz, Cohen dan lain-lain yang menjadi sahabat karib DSAI.

    Post ReplyPost Reply
  51. #51 shahzan
    August 7th, 2009 at 8:18 pm

    Astaghfirullah hal’azim.. Awak percaya atau x percaya alam kubur ni cik zakwan..??? jawapan sy sama macam kamu k.. sy harap awk percaya ye.. rendahnya agama sy ni bg kamu ye.. mengikut apa yg kita kehendaki adalah mengikut islam lar? kitakan rakyat yg beragama islam.. salah ke sy ckp..? ke awak nak mencari kesalahan sy?? wallahualam..

    Aduh cakap sy ckp based on logik shj.. sejak dari sekolah rendah sy belajar agama islam.. aduhh sedey sy. siap de 3 posting lagi tu.. haha.. xda makna sy xberpuas hati dgn kamu.. terasa lar tu.. xpelar biar sy simpan di hati shj k.. terima kasih lar perbetulkan kesilapan sy yg kebanyakannya tidak menyentuh bab agama islam.. maklum lar sy ni merendah diri..

    xpelar en zakwan.. sy ni xnak lar berdebat dgn awak sbb nanti timbul pula permusuhan.. dalam islam xsuka berdebat sampai bergaduh.. kita ni menghampiri pergaduhan.. so biarlar sy undur k.. Lagi satu, sy awal2 lagi dah kata jangan lar berhimpun di tengah2 KL yg mmg terang2 bg sy mengganggu org awam yg xberkepentingan tanpa ada lesen.. kalo da lesen sy rasa insyaAllah polis akan bkerjasama. lesen ni prosedure jgn lar kita nk menyalahkan polis shj padahal kita sendiri pon ada byk kesalahan kan. Wpun kita rasa xperlu lesen kan. Jadi teruskan kan lar berhimpun sy berhenti di sini.. k..

    assalamualaikum.. (^^.)v piece..

    Post ReplyPost Reply
  52. #52 zakwan
    August 7th, 2009 at 9:16 pm

    Tq
    Saya gembira dapat bersua dengan saudara. Moga saudara dirahmati Allah.

    Post ReplyPost Reply
  53. #53 yazman
    August 8th, 2009 at 3:05 am

    tumpng lalu..saje nak iklan jap ;p

    http://megytomyam.blogspot.com/

    Post ReplyPost Reply
  54. #54 Pemikir
    August 8th, 2009 at 5:34 pm

    Salam, walau apa pun alasan, semuanya tidak hebat orang MELAYU diperkuda, diperanjing dan diperbabikan oleh bangsa-bangsa lain. Kita orang melayu patut bersama-sama dan bersatu. ISA??? cina apa pandangan mereka??? siapa boleh bagi jawapan??? India??? Ada orang cina berkumpul untuk bantu orang MELAYU ??? Orang india jgn haraplah…. kita ada otak???

    Anwar Ibrahim kes orang nie hampir jual malaysia apabila beri cadangan pinjam IMF ketika krisis 1998,

    Lim Kit Siang mempunyai hubungan dengan kumpulan politik komunis dan memperjuang tokoh komunis balik ke malaysia,

    Karpal Singh pemimpin nyayok asyik maki-maki dalam parlimen dan bersikap racist,

    Teresa Kok menayang gambar bogel dan gagal untuk membukti keterampilan sebagai wakil rakyat.

    APA semua nie????
    Bagus sangat ke diaorang untuk dielakkan dari ISA, Bukan masalah UMNO salah guna ISA atau tak, masalahnya dah UMNO menang dan berhak mengurus negara, DAN BUKAN SENANG NAK MENGURUS SEBUAH NEGARA. TOLONG AR JGN BERKHAYAL!!! Ambik contoh di Pulau Pinang sekrg, mcm mana dengan struktur pembangunan negeri itu???? habis melayu dan india diperbodohkan.

    Kita tgk IRAQ, semasa zaman pemerintahan Sadam Hussin, Klu beliau masih ada sekrg dan mentadbir IRAQ, mesti IRAQ maju dan bertambah kekayaan. Apabila dimasukkan konsep demokrasi apa jadi???

    Kadang kala kita terpaksa bersikap diktator atau tegas dalam mengurus negara untuk kepentingan semua rakyatnya.

    Bagi orang melayu, jgn ar jd BODOH sangat!!! Cuba fikir ada orang cina nak bagi kita semua keje klu tak pandai berbahasa cina, cuba buka fail, berapa ramai anak gadis melayu yang kena rogol dengan majikan India??? sape bleh Jwb??? Anuar???

    Klu tak buat KACAU, Tak da ISA!!! dok diam2 mula start niaga dan kuasai ekonomi bukan politik…. apa bangsa kita dapat dengan politik??? tanah terjual, aset terjual akhirnya maruah terjual….

    Post ReplyPost Reply
  55. #55 taufiq
    August 8th, 2009 at 6:35 pm

    aslkm.

    best isu ini.

    1) terbukti ISA di luar syarie.tak perlu dipertikaikan.ia dibina bersebab.ada dasarnya.kita perlu mngubahnya/membetulkan fungsi ISA sebagai satu sistem keselamatan yang adil.itu sahaja.Imma dimansuh atau di islah menjadi lebih baik.tetapi selagi bawah BN, tak tahulah ia akan berlaku ataupun tidak.semuanya atas pemegang kuasa saat ini.

    2) apa yg penulis katakan itu betul.perhimpunan secara terbuka seperti ini perlu juga dilakukan kadangkala untuk menyatakan ketidakpuashatian atau pun menuntut sesuatu drp pihak yang memegang kuasa.sekalipun kita tahu, peluang utk apa yg kita tuntut dikotakan tetapi sekurangnya kita membuat apa yg terdaya.tak boleh buat semua, jgn tinggal semua.ada sirah nabi SAW, para wanita membuat ‘protes’ kenapa mereka tidak boleh ikut sama berjihad.mereka juga mahukan penjelasan dan hak pahala mereka.semua arif kisah ini.moga ia jadi tauladan buat semua.

    3)saya tidak menghadiri perhimpunan ini.tidak juga tahu suasana yg berlaku yg menjadi isu iaitu menjejaskan para peniaga sehingga peniaga mahu menyaman GMI.ingat ya, sekalipun kita tidak salah berhimpun, namun perlu juga kita fikirkan kesannya kepada org lain spt para peniaga, keamanan org sekitar dll.jgnlah kita mengambil isu org yg ditahan di ISA, penderitaan keluarga mrk utk kita mengambil ‘simpati’ org lain dan mempertikaikan sensitiviti org lain terhdap tahanan ISA.lain org, lain halnya..jgnlah kita samakan org lain dgn sensitiviti kita yang peka kpd isu2x semasa.makanya, penganjur perhimpunan perlu peka kpd semua benda agar perhimpunan yg bersih tidak menjadi fitnah.

    4)Kemudiannya, tidak boleh disalahkan juga kepda pihak polis yang memulakan suasana kucar kacir.Penganjur perlu kenal siapa itu polis.Mereka sifat dan kerjanya memang begitu.Nak buat gane ( kelate )?Bila berhadapan dengan ‘musuh’, kita kena kenal siapa dia…barulah perancangan kita semuanya rapi dan berjaya.

    5)Jkalau masih ada ruang kita menyatakan kepada wakil kita di parlimen, gunakanlah saluran ini setinggi2x yang boleh sebelum kita gunakan perhimpunan awam yg kita tahu ada kesan – kesan buruknya yg lebih byk.Dahulukan yg boleh, tutup dahulu ruang kemudharatan.Beginilah kaedahnya.

    Apa guna wakil kita diparlimen ?

    Post ReplyPost Reply
  56. #56 student
    August 8th, 2009 at 7:55 pm

    salam..
    sy teringin sgt nak tahu jika org yg bercakap tntang ISA benar2 tahu layanan di ISA??bukan nk kata sy pernah, tp salah seorg ahli keluarga saya merupakan “Special Branch” yg ditempatkan menjaga tahanan ISA..
    tahukah anda yg ISA terdapat layanan VIP utk barisan2 VIP??home fully furnished??meals standard of VIP??
    utk bahagian2 lain salahkah polis berkasar utk mendapatkan kepastian??jika anda nmpak org mencuri brg anda perlukah anda bercakap “awak curi barang saya ke?”haha lucu betul..
    bukannya xbaik apabila pembangkang asyik mencari kesalahan kerajaan, kerana ini membantu kerajaan lebih membina..kalau kerajaan bergabung dengan pembangkang hilanglah kemajuan negara..
    tp benarkah perlembagaan menyatakan boleh melakukan himpunan suara tanpa mendapatkan permit yg sah??
    perlukah ahli2 YB dilayan VIP apabila kita yg memilih mereka??
    benci betul bercakap isu2 politik sekarang yg cuba menjatuhkan negara tertumanya bangsa melayu yg bercakaran sesama sendiri sedangkan bangsa lain sibuk menakluki negara kita..
    salam..:)

    Post ReplyPost Reply
  57. #57 anti paktam
    August 8th, 2009 at 8:38 pm

    paktam tak cerdik…tak layak jadi mpmum..yela sebab budak penggerak mahasiswa kan..memang x cerdik langsung…

    katakan TAKNAK kepada penggerak mahsiswa…haha

    Post ReplyPost Reply
  58. #58 Anak Muda Reform
    August 9th, 2009 at 10:19 pm

    baca sejarah balik, aku sangat tak setuju menprejudiskan cina dan india, kalu ada masalah dengan mereka, hantar mereka pulang ke negara asal, kalu tak bunuh sahaja mereka nih…baca sejarah dalam buku ramlah adam, puak2 cina dibawah PUTERA-AMCJA, mengiktirah soal bahasa melayu, agama islam, so???

    tapi sebab UMNO be end yang mengajar rakyatnye dengan dasar perkauman selama 50 tahun, lantas menyebabkan kita hidup penuh prejudis dengan bangsa selain melayu…

    soal menjual negara, macam mane dengan khairi yang terlibat dengan penjualan Pantai Holding??macam mane pula isu Royalti Minyak yang ditarik dan digantikan dengan wang ehsan di terengganu sewaktu PAS pegang, inikah yang dikatakan menyelamat bangsa melayu??bagaimna pula kelantan, samapai kerajaan pusat perlu menubuhkan kerajaan BN di kelantan dibawah Jabatan Pembangunan Persekutuan, untuk disalurkan duit kerajaaan, inikah penyelamat melayu??bunuh ust Ibrahim Libya dalam peristiwa memali, itu penyelamat melayu??Najib terlibat dengan Altatunya itu penyelamat negara??sudahla..hujah lapok…

    org yang menolak demokrasilah sebenarnye, bermasalah dengan sistem bernegara di Malaysia…islam tak ajar pun kalu terpakse perlu menggunakan dasar autokratik secara zalim, nih ajaran para penganut SALAFI ke??tidak boleh menentang pemerintah…??paling2 tidak, mereka akan bertemu dulu dengan penentang islam, menyatakan kebenaran islam, baru guna kuasa..

    Post ReplyPost Reply
  59. #59 syahrul janggut
    August 10th, 2009 at 6:36 pm

    apa ana nak royak ialah ISA adalah tak bersalah tetapi ISA di salahgunakan oleh orang politik untuk menjaga kedudukannya dalam parti tertentu.Jadi kita sebagai warganegara malaysia yang merdeka perlu menilai bahawa akta ISA masih releven atau tak.ALLAHUROBBUNA

    Post ReplyPost Reply
  60. #60 syahrul janggut
    August 10th, 2009 at 6:46 pm

    Betul apa yang kamu cakap tetapi kite perlu perihatin tentang apa yang terjadi.ni kawe nok tanya, demo adakah saudara yang di tahan dalam isa selama 567 tahun.macam mana rasa.macam mana ayah hang yang di tahan dalam isa.tak kan nak tengok sajo.sedang dalam islam kite perlu mencegah kemungkaran.pertama dengan tangan iaitu dengan kuasa yang ada dalam negara, kedua dengan lidah iaitu memberi teguran dan nasihatn yang membina.ketig adengan hati iaitu dengan membenci kemungkaran tersebut.jadi mereya ng buat demo mansuhkan ISA baru mencegah kemungkaran dengan hati.jika tiada mencegah dengan hati maka TIADALAH IMAN DALAM DIRI KITE.FIKIR-FIKIRLAH SAHABAT KU YANG ISLAM.ALLAHUROBBUNA

    Post ReplyPost Reply
  61. #61 kam
    August 11th, 2009 at 7:39 pm

    Hairan ya..kenapa ramai orang mahu ISA diperbaiki atau apa sahajalah bahasa yang digunakan..pokoknya disini, konsep asas ISA adalah menahan orang tanpa bicara..jadi..bagaimana perkara ini boleh dibaiki lagi? adakah “konsep baru” ISA ialah menahan orang dengan bicara? jika begitu undang-undang sedia ada sudah cukup, tertuduh akan dibicarakan dan sekiranya bersalah barulah dihukum..maka sudah jelas tiada relevannya kata-kata “membaikpulih ISA” kerana ISA berlandaskan prinsip menahan orang tanpa bicara..

    Post ReplyPost Reply
  62. #62 Wawa
    September 13th, 2009 at 6:28 am

    Assalamualaikum..

    hebat ‘perbincangan’ kat sini ye.
    hebat sgt shingga sy pun tertarik nk join same.
    sy puji Hasbie..coz berani..

    Setakat ni sy xde sokong mne2 parti, coz xngundi lg. cane nak vote kan..
    sy ni dak bru bljar..
    jd klu salah tu, tlg maafkan ye..

    sy nk ajak sahabat2 lain ingat semula sejarah kite.
    ade org ckp, btpe nk bljar sejarah. sejarah yg da beratus2 taun da..
    tp, Sejarah tu satu hakikat yg sbenar2nya berlaku. sejarah akan sentiasa berulang bagi org2 yg sedar.

    Lec sy ckp, kite masih dijajah sampai skg. cume penjajahnye da bertukar..
    Dgn sistem yg ade, kite da dibutakan mata, ditulikan teliga, diikat kaki dan tangan.
    Knp dulu, guru2 xdibenarkan berpolitik?
    fikir2kanlah…

    Ustz ckp, klu blaku pape d asia tenggara. Jentera2 Barat akan turun plg cepat ke Indonesia, Selatan Thai dan Selatan Filipina. Malaysia die xpeduli sgt, sbb keadaannya masih selamat. knp ek?
    fikir2kanlah…

    cikgu ckp, kite sbg warganegara Malaysia ni kene pilih sape yg kite rasekan layak untuk menjalankan keje2 pembangunan negara. bukannye klu xpilih, kte xleh dapat. sbb kite lah tuan dieorg pkeje yg akan bkeje utk itu. klu dieorg xbt baik2, kte leh pecat. then lantik org baru.
    sbbnye, sbb kite yg pilih n bhak tentukan sape yg kte nak.
    tp, klu kite salah pilih… cepat2 lah sedarkan diri..

    Sy nk bkongsi satu lg…tp, kene carik sendiri aaa..
    sape pengasas UMNO yg sbenar2nya?
    UMNO lahir ktne?
    Sape golongan2 awal yg jadi tahanan ISA sbenarnya?
    Hang Tuah hero ke?
    Da bace the Malay dillema? buku kecik yg penah diharamkan.

    Sbb tu lah kite patut bljar sejarah.
    tgk pe yg da penah blaku..
    pastu analisis baik2.. kite akan dpt lihat persamaannya dengan keadaan hari ni. cume wataknye sje yg bertukar.

    Post ReplyPost Reply
  63. #63 Mohd Hanif
    October 13th, 2009 at 9:52 pm

    Penyeksaan
    Penyeksaan dilaporkan menjadi sebahagian daripada kehidupan harian tahanan ISA. Mereka yang pernah ditahan menyatakan bahawa mereka telah didera secara fizikal dan mental yang termasuk salah satu daripada senarai ini: pukulan, penanggalan pakaian, soal siasat 24 jam, ketidakbenaran tidur, ancaman bunuh, ancaman deraan fizikal pada ahli keluarga termasuk ancaman rogol kepada anak mereka. Juga, tahanan diletakkan secara individu dalam sel penjara kecil tanpa cahaya dan udara, dalam yang dipercayai menjadi sel tahanan rahsia. Teknik dan aksi penyeksaan ini direka untuk memalukan dan menakutkan tahanan supaya mendedahkan kekurangan dan memecahkan pertahanan mereka.

    Post ReplyPost Reply
  64. #64 Mohd Hanif
    October 13th, 2009 at 9:53 pm
    Post ReplyPost Reply
  65. #65 MahasiswiMantap
    October 17th, 2009 at 5:22 pm

    sokong pendapat pro hasbie.. dan juga saudara syahrul janggut.. ISA x salah tapi telah disalah gunakan.. jadi terpakse dimansuhkan.. MANSUH ISA!!

    Post ReplyPost Reply
Leave a Comment